Szablon stworzony przez Arianę dla Wioski Szablonów | Technologia Blogger | X X X

poniedziałek, 20 listopada 2017

76. Dziadek do orzechów, E.T.A. Hoffmann

Klasyczne świąteczne opowiadanie, rozgrzewające dziecięce serca od 1816 roku w niesamowitym ilustrowanym wydaniu MG. O prezencie bożonarodzeniowym, jakie otrzymali Klara i Fred od swojego ojca chrzestnego do dziś marzy niejedno dziecko na świecie - zabawki, które ożywają! 

Opowiadanie niemieckiego pisarza na język francuski przełożył sam Aleksander Dumas (ojciec), z kolei która stała się inspiracją do skomponowania baletu Piotra Czajkowskiego pod tym samym tytułem. Pierwsze polskie wydanie ukazało się w 1906 roku i nosiło tytuł Historia Dziadka do orzechów. W wydaniu pojawił się błąd, wedle którego autorem utworu był Aleksander Dumas. Kolejne wydanie baśni trafiło na rynek dopiero w 2006 roku, a jego tytuł brzmiał: Dziadek do orzechów i Król Myszy. 

Święta to magiczny czas, w którym nawet najśmielsze marzenia się spełniają, zwłaszcza te dziecięce. Niewinne, trywialne, pełne nadziei na spełnienie. Klara i Fred z niecierpliwością oczekują momentu odkrycia co kryje się pod choinką. Jakież to cuda sprawił im w tym roku ich ojciec święty, sędzia Droselmajer, zegarmistrz i wynalazca? Okazuje się, że ich krewny w tym roku ofiarował im w prezencie cudowny, mechaniczny zamek, lalki, pułk ołowianych huzarów, konia na biegunach oraz dziadka do orzechów. Mały człowieczek o dużej głowie niezwykle przypada do gustu Klarze, która postanawia zaopiekować się tą zabawką. Dzięki owej zabawce Klara przenosi się w świat fantazji, swych największych dziecięcych marzeń. 

,,Zwracam się teraz do Ciebie, Czytelniku; i proszę, żebyś przypomniał sobie swoją ostatnią Gwiazdkę i podarunki, które otrzymałeś."

Dziadek do orzechów budzi świąteczny nastrój. To niesamowita historia o dziecięcej wyobraźni, o tym, że marzenia się spełniają. Utrzymana w baśniowej konwencji przenosi czytelnika w zupełnie inny świat - nieco wstecz i zupełnie na opak. Autor miesza rzeczywistość, sen i fantazję tworząc niezwykle barwną baśń przeznaczoną w sam raz dla młodego czytelnika. Narrator powieści zwraca się do czytelnika, jednocześnie dając znać, że owym czytelnikiem jest dziecko. Twarda okładka książki  o nietypowej fakturze, przypomina opakowanie na świąteczny prezent. Dodatkowo, wydanie wzbogacone jest o reprodukcje drzeworytów autorstwa Charlesa Alberta d'Arnouxa. 

Jestem pewna, że gdybym poznała tę baśń w dzieciństwie kompletnie zakochałabym się w niej. W moim wieku już mniej zachwyca, ale na pewno wciąga i zadziwia. Jeżeli szukacie prezentu dla dziecka w postaci książki, to ta pozycja nada się w sam raz! 


Za egzemplarz serdecznie dziękuję wydawnictwu MG!

komentarze

  1. Ja nigdy nie czytałam tylko oglądałam albo w telewizji albo jako balet. Bardzo podoba mi się to nowe wydanie muszę się za nią rozejrzeć :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja pamiętam, że w dzieciństwie bardzo lubiłam "Barbie w Dziadku do orzechów", dopiero później zakochałam się w oryginalnej baśni. Będę ją czytać moim dzieciom. I cóż, niektóre powieści zachwycają nas tylko w określonym wieku :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również mam zamiar czytać tą baśń moim dzieciom do snu w czasie świąt :D jest cudowna i w dodatku utrzymana w nietypowym klimacie.

      Usuń
  3. Świetna okładka. Chyba się skuszę na tę książkę, chciałabym mieć ja na swojej półce. ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Szczerze mówiąc, tytuł Dziadka do orzechów kilka razy obił mi się o uszy, ale nigdy tak naprawdę nie miałam z nim styczności. Świąteczny klimat dodaje jednak książkom niesamowitości, więc z chęcią sięgnęłabym po tą powieść :)

    Pozdrawiam!
    BOOKS OF SOULS

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam to samo. Zaznajomienie się z tą baśnią stanowi świetne przeżycie!

      Usuń
  5. Nie mogłam się oprzeć temu wydaniu więc zamówiłam ta książkę jakiś czas temu. Nigdy nie czytałam tej bajki, znam treść "jako tako" ale nie mogę się doczekać aż się za nią zabiorę - ale z tym czekam do grudnia :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Oglądałam tylko w bajkowym wydaniu, ale podobał mi sie, więc być może się skuszę.:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ta książka ma tak śliczną, świąteczną okładkę! *.* Jestem typową sroką okładkową, więc muszę ją mieć <3 Oczywiście również ze względu na treść, bo nigdy nie czytałam "Dziadka do orzechów" :)
    Buziaki! ;* Dolina Książek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Okładka jest cudowna!! W dodatku ma taką nietypową fakturę... Trochę chropowata :)

      Usuń
  8. Takim książkom nie można i nie wolno się opierać, cudowne przeżycia czytelnicze. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. WOW jakie cudne wydanie tej baśni. Mam w domu inne, ale chyba taką wersję też pragnę posiadać. Ach, piękna!

    OdpowiedzUsuń
  10. Lubię czasami dla wytchnienia poczytać książki dla dzieci. Wydaje się ona idealna ze względu na nadchodzące święta :)


    http://laggingbooklover.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasem fajnie przeczytać coś z półki dla młodszych czytelników.

      Usuń
  11. Ależ piękna, świąteczna książka. Uwielbiam takie publikacje niosące ze sobą magię Bożego Narodzenia. O historii zawartej na jej kartach wiele już słyszałam, ale jeszcze nigdy nie miałam okazji zmierzyć się z nią osobiście. Może czas najwyższy to zmienić :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Po prostu klasyka...i to jeszcze w takim pięknym wydaniu!

    OdpowiedzUsuń
  13. Piękne wydanie przepięknej historii.

    OdpowiedzUsuń
  14. Znam <3 A z okładki po samym zdjęciu myślałam pierw, że to Księga Wyzwań Dasha i Lily :D

    OdpowiedzUsuń
  15. Książka książką, którą oczywiście chciałabym mieć, ale przede wszystkim chciałbym razem z córką obejrzeć przedstawienie baletowe Dziadek do orzechów

    OdpowiedzUsuń
  16. To opowieść mojego dzieciństwa!
    Super

    OdpowiedzUsuń