Szablon stworzony przez Arianę dla Wioski Szablonów | Technologia Blogger | X X X

czwartek, 28 lutego 2019

205. Adeptka, Rachel E. Carter

Adeptka, czyli kontynuacja serii Czarny Mag autorstwa Rachel E. Carter. Pierwszy rok porwał bez reszty, także możecie sobie wyobrazić moją radość, gdy w paczce znalazłam kolejny tom przygód Ryiah i jej przyjaciół! Bardzo żałuję tego, że książkę czytało mi się tak... szybko, bowiem w świecie wykreowanym przez Rachel E. Carter mogłabym spędzić o wiele, wiele więcej czasu. A dlaczego? Sprawdźcie! 

Rachel E. Carter to amerykańska autorka, której cykl fantasy Czarny mag osiągnął status bestsellera według USA Today. Wpływ na twórczość Carter miały: J.K. Rowling (Harry Potter), Meg Cabot (Pośredniczka, Pamiętniki księżniczki), Taheren Mafi (Dotyk Julii), L.J. Smith (Pamiętniki wampirów), Tamora Pierce (Krąg magii, Kroniki Tortallu) oraz Jane Austen (Duma i uprzedzenie, Perswazje). Amerykańska pisarka wielbi kawę, którą kolekcjonuje i ma słabość do czarnych charakterów w literaturze, a szczególnie pana Darcy'ego. Pierwsza część serii Czarny mag w Polsce miała premierę 13 września 2018 roku - natomiast za granicą jest dostępna już całość, w skąd której wchodzą: Non-heir (tzw. 0,5), First Year, Apprentice, Candidate, Last Stand. Wydawnictwo Uroboros przygotowuje już kolejny tom: Kandydatka. 

Ryiah przetrwała próbny rok w Akademii, ale dopiero teraz zaczyna się dla niej prawdziwa nauka. Dziewczyna dostała się do wymarzonej frakcji bojowej, ale musi stawić czoła nauczycielowi, którego nie znosi, i wrogo nastawionej Priscilli. Sytuacji nie ułatwia też relacja z Darrenem, oscylująca między wrogością a sympatią, może nawet fascynacją… Kiedy jeden z uczniów zostaje zabity w nieprzyjacielskim ataku, nauka schodzi jednak na dalszy plan. W powietrzu wisi wojna, być może Ryiah będzie musiała wykorzystać swoje umiejętności szybciej, niż sądziła. *

Zazdrość to kolor, w którym żadna kobieta nie wygląda dobrze.


W historii młodej magini o wielkich marzeniach i równie ogromnej ambicji zakochałam się w październiku zeszłego roku. Gdy tylko wkroczyłam do świata wykreowanego przez amerykańską autorkę, Rachel E. Carter, wiedziałam, że przepadłam. Drodzy czytelnicy, na tak wspaniałe serie trafia się naprawdę rzadko. Każdy ma swój własny gust czytelniczy, a Carter w mój trafiła po prostu bezbłędnie. W pierwszym tomie serii Czarny Mag odnalazłam wszystko, co kocham w literaturze fantasy - nietuzinkowe uniwersum, intrygującą magiczną formę oraz bohaterów, w których czytelnik odnajduje nie tylko samego siebie, ale i przyjaciół. Ryiah, Alex, Ella, a nawet Darren są postaciami literackimi, które... nie są mi obojętne. W pewien sposób związałam się również z negatywnymi postaciami, co samo w sobie jest dosyć dziwne. Po lekturze drugiego tomu serii Rachel E. Carter śmiało mogę stwierdzić, że bohaterowie jej książek przeniknęli do mojego świata. 

Potop pozytywnych opinii (w tym także i mojej) na temat Pierwszego roku to dobitne świadectwo tego, jak świetna jest ta historia, a Adeptka to fenomenalna kontynuacja potwierdzająca talent autorki oraz, póki co, w pełni wykorzystany potencjał tej serii. Adeptka bezpośrednio łączy się z poprzednią częścią. Czytelnik pragnący poznać historię młodej magini i jej przyjaciół, koniecznie musi sięgnąć po wcześniejszy tom. Bez znajomości Pierwszego roku, łatwo można się pogubić, a przede wszystkim nie dostrzec kwintesencji serii. 


Dla nas nie istniało szczęśliwe zakończenie. Byliśmy niczym dwie chmury wywołujące burzę...



Choć fundament tej historii pozostaje niezmienny - nauka w Akademii - to Rachel E. Carter nie spoczęła na laurach. Adeptka od poprzedniego tomu różni się przede wszystkim zmiennym miejscem akcji. Wydarzenia Pierwszego roku ograniczały się do terenu Akademii; w tej części odwiedzamy Czerwoną Pustynię, pałac królewski w Devon, miasta Ferren's Keep skąd pochodzi Ian, oraz Port Langli - tym razem kolebkę Priscilli - a nawet przekraczamy granicę wroga. Różnorakie lokalizacje odgrywają znaczącą rolę w procesie szkolenia adeptów - dzięki nim przyszły mag, uzdrowiciel bądź alchemik może sprawdzić się w coraz to innych warunkach. Nieodłącznym elementem nauki są sparingi oraz bitwy próbne pomiędzy uczniami, mające na celu przygotować ich do przyszłych potyczek z wrogiem, oraz nauczyć współpracy. Choć prym wciąż wiedzie proces nauki w Akademii, to ogromne znaczenie w drugiej części przygód Ry, odgrywają... sprawy sercowe. Zapał rudowłosej adeptki nie zmalał ani trochę - wciąż jest zdeterminowana, gotowa na poświęcenie, przepełniona odwagą i ambicją. Jednakże jej serce coraz mocniej lgnie do ciemnookiego księcia, a rozum opowiada się za rok starszym adeptem - i jednocześnie jej mentorem - Frakcji Boju, Ianem z Ferren's Keep.  Nasza bohaterka toczy prawdziwą walkę ze swoim sercem, starając się z całych sił iść za głosem rozumu, ale jak to napisał Adam Mickiewicz serce nie sługa, nie zna, co to pany, i nie da się przemocą okuwać w kajdany. Relacja Ryiah i Darrena to istny emocjonalny roller-coaster, który wywołał we mnie całą gamę zupełnie sprzecznych emocji - od radości po smutek, od uniesienia po wściekłość. Autorka odważyła się sięgnąć po schemat - a mianowicie trójkąt miłosny, ale nadała mu delikatnego wydźwięku i, na szczęście, nie trwał on zbyt długo. 


Pierwszy tom w całości skupiał się na próbnym roku w Akademii, z kolei Adeptka prowadzi czytelnika przez kolejne cztery lata praktyk, które kończą się uzyskaniem szat maga. Emocjonujące zakończenie pozostawia w niepewności i jest początkiem kilkumiesięcznej katorgi, w trakcie której wydawnictwo Uroboros będzie przygotowywało Kandydatkę, czyli trzeci tom przygód Ry, Alexa, Elli, Darren i reszty bohaterów. 

Adeptka to fenomenalna kontynuacja trzymająca bardzo wysoki poziom pierwszej części, oraz znakomita książka, której treść wzrasta w czytelniku z każdym kolejnym rozdziałem. Aż trudno mi wyrazić w słowach, jak bardzo pozytywne wrażenie wywarła na mnie ta seria, jak mocna zżyłam się z bohaterami. Nie zastanawiajcie się długo nad sięgnięciem po serię Czarny Mag. Pierwsze dwa tomy to gwarantowana przyjemność. Prawdziwy klejnot wśród fantastyki młodzieżowej. 10/10. 

* opis wydawcy

Za egzemplarz serdecznie dziękuję Wydawnictwu Uroboros!
 


komentarze

  1. Ach, zaciekawiłaś mnie tą książką. Też lubię czasem młodzieżową lekturę poczytać, a tam gdzie jest magia i czary to już w ogóle uwielbiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie również zaciekawiłaś :) Chętnie na nią zerknę.

      Usuń
  2. Drugi tom jest rzeczywiście dużo lepszy od pierwszego, bo autorka wreszcie nauczyła się pisać. Ale jak dla mnie to trochę za dużo tego romansu, a za mało konkretów w fabule i świecie przedstawionym. Seria jest ok, ale mnie nie wciągnęła tak, jak Ciebie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam zamiar w końcu się zabrać za porządne fantasy, ale od innej książki :) Pozdrawiam, Eli https://czytamytu.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Maksymalna nota w ocenie książki, to zachęca, aby się nią zainteresować. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Coż, czyta się dobrze, ale w mój gust niestety nie trafiła. Dla mnie to mocny przeciętniak ze średnio ogranymi schematami. Wątki miłosne mnie irytują, a sama fabuła i świat są proste. Aczkolwiek wydarzenia trzymają w szachu i rozumiem, że może się podobać.

    mrs-cholera.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    2. Widziałam na twoim blogu recenzję pierwszego tomu - powiem ci, że tam akurat jest bardzo mało wątków miłosnych. W drugim znaaacznie więcej, więc skoro Cię irytują, to chyba nie powinnaś sięgać po kontynuację, bo Ci się krew zagotuje w żyłach 😁

      Usuń
  6. Zgadzam się! To fascynująca seria :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie słyszałam o tej serii i póki co sobie odpuszczam. ;)
    Pozdrawiam. ;**

    P.

    www.zycie-wsrod-ksiazekk.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie lubię takich książek. Odpuszczam. Pozdrawiam www.zaczytanaemigrantka.eu

    OdpowiedzUsuń
  9. Książka idealnie dla nas.
    Nawet okładka bardzo przykuła uwagę. Musimy zrobić jej miejsce w naszej biblioteczce.

    OdpowiedzUsuń
  10. Jedno jest pewne, okładka przyciąga wzrok! Cała historia to nie moje czytelnicze klimaty....
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo lubię taką liekką literaturę, choć przyznam szczerze, że już dawno po nią nie sięgałam. Muszę w takim razie nadrobić i zacząć od pierwszego tomu :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Jak to ci się podobało to polecam ci też trylogię ,,Czarnego Maga" Trudi Canavan :).
    Ja to sobie poczytam, bo twój opis mnie zaintrygował :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Jastem z bloga - https://kasiabiblioterapia.blogspot.com

    Fajnie napisana recenzja, ale ponieważ nie lubię fantastyki, nie sięgnę po nią , choć niewątpliwie jest ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
  14. O, już jest kolejna część. A ja jeszcze nie przeczytałam pierwszej :(

    OdpowiedzUsuń
  15. Czytałam :) Podoba mi się :)

    OdpowiedzUsuń
  16. "Zazdrość to kolor, w którym żadna kobieta nie wygląda dobrze." bardzo podoba mi sie ten cytat ;) ciekawie opisujesz książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Fajne haslo na temat zazdrosci

    OdpowiedzUsuń
  18. Osobiście za taką literaturą nie przepadam - więc mogę jedynie podrzucić link kilku znajomym, którzy bardzo w niej gustują :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo lubię takie książki, choć przyznam się, że nie spodziewam się za wiele po niej. Jednak przed chwilą widziałam Twój komentarz odnośnie tej serii, który był bardzo pozytywny, no i teraz przeczytałam Twoją recenzję, więc nie ma opcji, żebym nie przeczytała :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Wolę kryminały, ale fajnie napisana recenzja

    OdpowiedzUsuń
  21. Zastanawiam się nad sięgnięcie po tą książkę. Boję się że zawiedzie moje oczekiwania.

    OdpowiedzUsuń
  22. Jestem bardzo zaintrygowana tą serią! Tyle pozytywnych opinii naczytałam się na jej temat, że na pewno sięgnę po te książki ;)

    OdpowiedzUsuń
  23. Już od dawna pierwsza część tej serii stoi sobie spokojnie na mojej półce czekając w kolejce aż po nią sięgnę i w końcu przeczytam. Swoją recenzją znacznie mniej do tego zmobilizowałaś, gdyż wiedząc, że przede mną jeszcze drugi - godny polecenia - tom, chcę jak najszybciej poznać te powieści.

    OdpowiedzUsuń
  24. Super recenzja, będę szukać tej pozycji.

    OdpowiedzUsuń
  25. Ja nie lubię tego typu książek, raczej preferuję literaturę faktu - reportaże, biografie, opowiadania. :) Ale recenzja napisana super. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  26. Okładka bardzo mi się podoba i kusi :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Nie jest to gatunek, który trafia w mój gust, ale jak 10/10, to mogę polecać dalej! :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Bardzo fajna recenzja. Gdybym czytała Fantasy to z pewnością po jej przeczytaniu bym się za nią wzięła.
    Fajnie, że książka Ci się podobała i wyołała u Ciebie emocje.

    OdpowiedzUsuń
  29. Z taką oceną to bardzo, bardzo kusisz!

    OdpowiedzUsuń
  30. Ostatnio bardzo dużo widziałam na "Internetach" ogólny zachwyt ta książka. Muszę najpierw przeczytać pierwsza część ale na pewno się za nią zabiorę!

    OdpowiedzUsuń
  31. Generalnie fantastykę lubię ale tu juz okladka mnie zniechęca. Jakas taka kiczowata sie wydaje...

    OdpowiedzUsuń
  32. Nie czytam fantastyki chociaż bardzo chętnie chciałabym w końcu po coś sięgnąć aby poznać ten gatunek w książce ponieważ filmy oglądam i czasem nachodzą mnie myśli że nie powinnam się tylko do nich ograniczać lecz także poznać ten świat od książkowej strony :) A Adeptka Brzmi bardzo ciekawie

    OdpowiedzUsuń
  33. Niestety mam nieco bardziej negatywną opinię na temat serii. ;/

    OdpowiedzUsuń
  34. Lubię. Jestem w trakcie adeptki 😁 także na spokojnie. I tom bardzo mi się podobał. Zobaczę co dalej :)

    OdpowiedzUsuń
  35. Zaciekawiłaś mnie tą książką. Być może kiedyś ją przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  36. Nie czytałam pierwszego tomu, więc wybacz nie przeczytam recenzji, bo boję się, że jest tam jakiś spojler.

    OdpowiedzUsuń
  37. Czytałam oby dwie części i już nie mogę doczekać się, aż w końcu dorwę pozostałe tomy w swoje ręce ;)

    OdpowiedzUsuń