Szablon stworzony przez Arianę dla Wioski Szablonów | Technologia Blogger | X X X

środa, 22 maja 2019

228. Po drugiej stronie. Tom II, Agnieszka Janiszewska

Pierwszy tom losów dwóch przyjaciółek zrodził w umyśle czytelnika wiele pytań. Pozornie prosta historia okazała się być pełna tajemnic, niedopowiedzeń i ciężkich emocji. Co więcej, gdzieś pomiędzy sekretami znajduje się przysłowiowy szkielet w szafie. Agnieszka Janiszewska powraca z drugim tomem Po drugiej stronie, w którym w końcu dowiemy się prawdy, co zdarzyło się kilkanaście lat temu pomiędzy Blanką a Justyną. 

Agnieszka Janiszewska ukończyła historię na Uniwersytecie Warszawskim. Od urodzenia związana jest z Warszawą chociaż obecnie mieszka w jednej z podwarszawskich miejscowości. Pracuje jako nauczyciel historii w liceum ogólnokształcącym. Jej pasją jest historia, toteż większość jej lektur to monografie i biografie z tej dziedziny nauki. Nie ucieka jednak od beletrystyki, głównie powieści obyczajowych. Lubi podróże, podczas których zwiedza zabytki związane z przeszłością państw, ludzi i różnorodnych kultur. * Autorka Alei starych topoli, Uroków późnego lata, Szeptów i tajemnic oraz powieści Pamiętam. 

Drugi tom pasjonującej powieści o losach zawiedzionej przyjaźni i nieodwzajemnionej miłości. A także o tym, czy można, na przekór wszystkiemu, a przede wszystkim wbrew sobie, naprawić błędy, które popełniło się w przeszłości. Czy da się uchronić dzieci od konsekwencji złych decyzji, podjętych przed laty? I czy na pewno warto to robić? To tylko jedno z pytań, jakie zadaje sobie Blanka, nauczycielka języka polskiego w liceum. Pamiętnik jej przyjaciółki Justyny odkrywa przed nią kolejne elementy układanki, a w głowie Blanki powoli tworzy się pełny obraz przeszłości. W tle opowieści zmagania zwykłych ludzi z dramatyczną historią drugiej połowy lat siedemdziesiątych i stanu wojennego w Polsce. **


Kontynuacja losów Blanki Miller wciągnęła mnie już od pierwszego rozdziału. Jak przy I tomie miejscami się nudziłam, tak tutaj Janiszewska szybko obudziła moją ciekawość. W drugim tomie dzieje się o wiele więcej niżeli w pierwszym. Akcja toczy się prędko, a zainteresowanie czytelnika jest regularnie podkręcane retrospekcjami z przeszłości Blanki i Justyny, oraz stronami z pamiętnika tej drugiej. Co więcej - autorka dopuszcza do głosu profesora Bielińskiego, czyli ojca Justyny, dzięki czemu dowiadujemy się nieco więcej. Jednocześnie na scenę wkraczają kolejni bohaterowie, którzy nie omieszkają namieszać w fabule. Jesteśmy coraz bliżej odkrycia prawdy o zaszłościach mających miejsce kilkanaście lat temu. Atmosfera gęstnieje a kreacja głównej bohaterki nabiera mrocznych, negatywnych barw. Czytelnik szybko przekonuje się, że Blanka ma wiele za uszami, że nie zawsze była dobrą przyjaciółką, a sumienie nie bez powodu daje o sobie znać. Jak w pierwszym tomie szczerze polubiłam Blankę, tak w drugim prawda całkowicie zmieniła jej oblicze. 

,,Siedząc po uszy w przeszłości, traci się z oczu teraźniejszość."

W powieści Angieszki Janiszewskiej kluczową rolę odgrywa tło wydarzeń, czyli komuna w Polsce oraz prawdziwe oblicze stanu wojennego. Autorka prezentuje czarno-biały obraz naszego państwa, opisuje sytuację naszych rodaków - zwłaszcza tych młodych; i ich zmagania z codziennością. Historia zawarta w dwóch tomach to czysta i brutalna proza życia poruszająca kwestie nieszczęśliwej miłości i wieloletniej przyjaźni, która skończyła się rozczarowaniem i wieloletnim żalem. Przeszłość łączy się z teraźniejszością tworząc obraz, w którym znajduje się smutna, ale i pouczająca prawda. 


Trudno jest wyrzucić z serca ból i żal - ale trudniej jest wybaczyć sobie, że się tego nie zrobiło, gdy był jeszcze na to czas. Decyzje z przeszłości często towarzyszą nam przez całe nasze życie, więc warto zastanowić się dwukrotnie zanim coś się postanowi. Blanka postanowiła unieść się honorem, obarczyć winą za niespełnione marzenia jedną z najbliższych sobie osób. Co więcej, postanowiła zrezygnować z wieloletniej przyjaźni, ponieważ nie potrafiła strawić porażki. Los okazał się być dla niej bezlitosny, bowiem nie dał jej szansy naprawienia błędów przeszłości. Po drugiej stronie to książka niezwykle melancholijna i pozbawiona happy-endu.

* opis wydawcy
** opis wydawcy

Za egzemplarz serdecznie dziękuję wydawnictwu Novae Res!


komentarze

  1. Hmmm czyli nie ma cukierkowego zakończenia? To może być ciekawa obyczajówka!
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam jeszcze do nadrobienia pierwszą część. 😊

    OdpowiedzUsuń
  3. Widzę że druga część również spełniła twoje oczekiwania 😊

    OdpowiedzUsuń
  4. Czasami zastanawiam się, jak wiele mam szczęścia w życiu, że moja miłość została odwzajemniona, że we właściwym momencie spotkaliśmy się z mężem. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takie historie budzą wdzięczność 🧡

      Usuń
    2. A pomyśleć, że los często nam pomaga, a my nie dostrzegamy na czas jego intencji. :)

      Usuń
  5. Nie słyszałam o tej serii, jednak kompletnie mnie do niej nie ciągnie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Widzę, że to totalnie nie jest książka dla mnie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To również nie są i moje klimaty, ale przeczytać się dało i się spodobało.

      Usuń
  7. Zapisuje. ;)
    Pozdrawiam. ;**

    P.

    https://zycie-wsrod-ksiazekk.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  8. Wydaje się być ciekawą pozycją, ale najpierw muszę przeczytać pierwszą część ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Książka o trudnych emocjach i skomplikowanych relacjach międzyludzkich - to coś w sam raz dla mnie! :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo podoba mu się okładka. A samą powieść z chęcią bym przeczytała. Zapiszę sobie na przyszłość.😊

    OdpowiedzUsuń
  11. Mój wzrok przykuła okładka i muszę przyznać, że jest ona naprawdę piękna! A co do samej książki, to jakoś nie jestem do niej przekonana. Obecnie wole czytać jednotomówki niż serie, więc na razie na pewno nie sięgnę po tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  12. Sądzę, że nie jest to historia dla mnie. Obawiam się, że melancholijny klimat nie będzie działał w moim przypadku na plus a w dodatku nie czytałam pierwszego tomu

    OdpowiedzUsuń
  13. Rzadka czytam książki o takiej tematyce. Ale może dla tej zrobię wyjątek.

    OdpowiedzUsuń
  14. Mam za duże zaległości w "terminowym" czytaniu żeby dopisywać coś do listy do czytania. Może kiedyś.

    OdpowiedzUsuń
  15. Ja sobie dopiszę ją na lato. Wydaje się być idealna.

    OdpowiedzUsuń
  16. Jakoś nie spotkałam tej książki wcześniej :O Nie do końca moje klimaty, ale jak tak czytam to totalny SZTOS na dzień mamy!

    OdpowiedzUsuń
  17. Niestety bardzo nie lubię książek bez happy-endu. Najczęściej czytam, ponieważ chcę poprawić sobie nastrój.

    OdpowiedzUsuń
  18. Na razie nie mam w planie :)
    http://whothatgirl.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  19. Recenzja jest naprawdę świetna, ale nie jest to książka, którą chciałąbym przeczytać ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. Jakoś tak obyczajówki mnie nie przekonują :) Może kiedyś, jak już nie będę miała co czytać, to po nią sięgnę ;)

    OdpowiedzUsuń
  21. Kiedyś szukałam podobnych książek w tym temacie ;) Jednak już mi przeszło, ale w razie W, zapiszę sobie tytuł ;)

    OdpowiedzUsuń
  22. Od czasu do czasu lubię sobie poczytać obyczajowke. Ale wolę jednotomowki. Tu działa na plus to, że obie książki już są wydne i nie będę musiała czekać :) Kinga

    OdpowiedzUsuń
  23. Nie przepadam za literaturą kobiecą, sięgam po nią od wielkiego dzwonu. Tym razem się nie skuszę, bo dodatkowo nie lubię książek z tego wydawnictwa. Większość, które czytałam były dość słabe.

    OdpowiedzUsuń
  24. Chwilowo nie mam ochoty na tego typu historie, ale będę o niej jak i pierwszym tomie pamiętać.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  25. Okładka jest śliczna, ale fabuła kompletnie nie dla mnie

    OdpowiedzUsuń