Szablon stworzony przez Arianę dla Wioski Szablonów | Technologia Blogger | X X X

sobota, 20 kwietnia 2019

221. Po drugiej stronie. Tom I, Agnieszka Janiszewska

Obyczajówka z PRL-em w tle autorstwa całkiem poczytnej polskiej pisarki. Z książkami tej pani spotkałam się wielokrotnie na stronach poświęconych książkom, jednakże dopiero niedawno postanowiłam osobiście przekonać się, czy snute przez Janiszewską historie zrobią i na mnie dobre wrażenie. 

Agnieszka Janiszewska ukończyła historię na Uniwersytecie Warszawskim. Od urodzenia związana jest z Warszawą chociaż obecnie mieszka w jednej z podwarszawskich miejscowości. Pracuje jako nauczyciel historii w liceum ogólnokształcącym. Jej pasją jest historia, toteż większość jej lektur to monografie i biografie z tej dziedziny nauki. Nie ucieka jednak od beletrystyki, głównie powieści obyczajowych. Lubi podróże, podczas których zwiedza zabytki związane z przeszłością państw, ludzi i różnorodnych kultur. * Autorka Alei starych topoli, Uroków późnego lata, Szeptów i tajemnic oraz powieści Pamiętam. 

Z końcem sierpnia 1996 roku Blanka Miller staje w progach swojej dawnej szkoły. Jej małżeństwo zakończyło się rozwodem i kobieta powróciła z Poznania do rodzinnej Warszawy. Przywiozła ze sobą dwoje dzieci, Piotra i Majkę, a oprócz tego przeświadczenie, że zwrócenie wolności mężowi było najlepszym, co mogła dla niego zrobić. Teraz chce na nowo zorganizować sobie życie. Problem w tym, że otaczają ją wspomnienia, od których przez lata starała się uciec. Tymczasem przeszłość nie ma zamiaru jej opuścić. Wręcz przeciwnie – zjawia się pod postacią córki jej nieżyjącej przyjaciółki, a także pamiętnika, który oddaje Blance dziadek dziewczyny. *


Po drugiej stronie to pierwsza część dwutomowej historii, w której poznajemy główną bohaterkę - Blankę Miller, nauczycielkę języka polskiego, która po kilkunastu latach wraca do Warszawy z całkiem sporym życiowym bagażem w postaci byłego męża oraz dwójki dzieci. Czytelnik bardzo szybko zostaje wciągnięty w charakterystyczny PRL-owski klimat, który dla dojrzalszego odbiorcy będzie swego rodzaju podróżą w czasie. Z kolei dla młodszego ciekawym doświadczeniem, zetknięciem się ze znacznie odmiennym od współczesnego obliczem Polski. Główna bohaterka to silna, ale i nieco oschła kobieta zmagająca się z szarą rzeczywistością. Los w ostatnim czasie jej nie sprzyja, a pozorna ucieczka od otaczających problemów prowadzi ją prosto w otchłań dawno zagrzebanych wspomnień. Innymi słowy, Blanka trafia z deszczu pod rynnę. 

Janiszewska odważyła się na bardzo ciekawą, ale i jednocześnie skomplikowaną formę. Fabuła powieści Po drugiej stronie toczy się w dwóch płaszczyznach czasowych, a mianowicie w czasach współczesnych głównej bohaterce (czyli rok 1996) oraz w latach siedemdziesiątych, w których to miało miejsce wiele istotnych zdarzeń. Dodatkowo autorka postanowiła wprowadzić elementy powieści epistolarnej, ponieważ czytelnik ma okazję spojrzeć na opowiadaną historię z drugiej strony, czyli z perspektywy Justyny (drugiej głównej bohaterki), a dokładniej rzecz ujmując - poprzez zapoznanie się z treścią jej pamiętnika. Wspomnienia tragicznie zmarłej kobiety rodzą wiele tajemnic, doprowadzają do psychicznej zadry, która uwiera, jątrzy dawno zapomniane rany. Z każdym kolejnym rozdziałem w głowie czytelnika pojawia się coraz więcej pytań, a niedopowiedzenia przejawiające się w dialogach potęgują ciekawość. Kim  była Justyna? Co tak naprawdę łączyło ją z Blanką? Jakie sekrety skrywała nawet przed swoją najlepszą przyjaciółką? 


Pierwszy tom wyjaśnia bardzo niewiele, a więc sięgnięcie po kontynuację jest nieuniknione - zwłaszcza, że Agnieszka Janiszewska naprawdę potrafi zaintrygować. Fabuła powieści Po drugiej stronie nie wydaje się być oryginalna, a jednak książka sama w sobie właśnie taka jest. Ogromnym atutem jest osadzenie historii bohaterów w okresie PRL-u, o którym wiem bardzo niewiele, także lektura tej książki zachęciła mnie do poszukania informacji na temat tego okresu naszego państwa. Janiszewska zgrabnie posługuje się piórem, dzięki czemu czytelnik podczas lektury jej książek może odpocząć, odpłynąć na chwilkę w nieco inne czasy. Już za niedługo zabieram się za lekturę tomu drugiego, który - mam nadzieję - tym razem przyniesie więcej odpowiedzi niżeli pytań. 

* opis wydawcy
** opis wydawcy

Za egzemplarz serdecznie dziękuję wydawnictwu Novae Res!


komentarze

  1. Dla mnie też plusem jest ten klimat PRL-u, lubię takie książki. Nie znam jeszcze twórczości autorki, ale widzę, że powinnam to zmienić. Chętnie przeczytam tę powieść. ☺️

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam w planach oba tomy.
    Wesołych Świąt! 🐥 🐰

    OdpowiedzUsuń
  3. Książka w ogóle mnie nie zainteresowała. Zaczynając od lat, w której jest osadzona fabuła- nie lubię książek, gdzie akcja dzieje się przed 2000 rokiem- a kończąc na samej fabule, która niespecjalnie mnie zaintrygowała. Raczej nie będę sięgać po tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A czemu tylko te po 2000, czym to jest uzasadnione?

      Usuń
    2. Właśnie również jestem bardzo ciekawa tej granicy :)

      Usuń
    3. Zaglądam, bo naprawdę ciekawa jestem tej odpowiedzi, skąd założenie, że akcja sprzed 2000 roku nie może być wciągająca, czy to kwestia daty urodzenia? ;)

      Usuń
  4. Nie słyszałam jeszcze o tej autorce, ale może się skuszę na poznanie tej serii, bo lubię powieści, w których akcja rozgrywa się dwutorowo ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Fajnie, że lektura okazała się interesująca i inyrygująca. Oby drugi tom był równie dobry.

    OdpowiedzUsuń
  6. Wszystkie panie zachwalają książki Janiszewskiej, muszę i ja w końcu sięgnąć po jej twórczość ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Są recenzje, po których od razu chce się sięgnąć po daną książkę.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  8. Sprawdzę ten tytuł bo zapowiada się ciekawie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Śliczna okładka! Powieść wygląda bardzo zachęcająco :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Już któryś raz trafiam na wpis o tej książce i znów jest to pozytywna recenzja. Coś jest na rzeczy!

    OdpowiedzUsuń
  11. Widzę, że to raczej nie jest lektura na jeden wieczór. Niesie ze sobą więcej niż można by wywnioskować i z niej wyczytać. Czyli daje do myślenia.

    OdpowiedzUsuń
  12. Cóż, ja urodziłam się dokładnie, co do dnia, na miesiąc przed okrągłym stołem i końcem PRLu, więc go nie pamiętam ale chętnie poznaję, zwłaszcza poprzez powieści. Z wielką przyjemnością przeczytam tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Zapowiada się przyjemne czytanie, moje dzieciństwo i część młodości upłynęły w latach PRLu.

    OdpowiedzUsuń
  14. Mam ochotę przeczytać, dziękuję za recenzję!

    OdpowiedzUsuń
  15. Czasy PRLu bardzo mnie ciągną, wiec z chęcią przeczytam tą pozycję.

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie mam w planach czytania tej książki. Jakoś mam przesyt takich książek z wątkiem historycznym ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Autorki nie znam, ale tematyka wydaje się ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
  18. Książka zapowiada się bardzo intrygująco, zaciekawiłaś mnie.

    OdpowiedzUsuń
  19. Dawno nie czytałam żadnej obyczajówki, jeśli powieść jest dobra, z chęcią przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  20. Może kiedyś po nią sięgnę, ale będzie niestety daleko w kolejce...

    OdpowiedzUsuń
  21. Nie czytałam tego tytułu, ale nadrobię. Wszystko za sprawą pięknego komentarza autorki na fecebookowym profilu biblioteki, w której pracuję. Wydaje się być cudowną osobą :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Wprawdzie rzadko sięgam po książki z tego gatunku, ale wysokie noty mnie zachęcają, by tym razem właśnie to zrobić.

    OdpowiedzUsuń
  23. Ksiązka ma bardzo ciekawą fabułę, okładka też przyciąga wzrok :)
    Pozdrawiam, Pola.
    www.czytamytu.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  24. Jak przeczytałam o osadzeniu powieści w klimacie PRLu, to aż cofnęłam się do tego fragmentu, gdzie jest podany rok akcji. No, jak żyję, w '96 to już PRL nie był, siedem lat wtedy miałam, więc ogarniałam rzeczywistość :) Aczkolwiek, jak rozumiem, chodziło Ci o to, co było w przeszłości, a co jest opisane w powieści :)
    Ad meritum - jednakowoż po książkę nie sięgnę, chociaż PRL to ciekawy klimat. Nie lubię obyczajówek, nudzę się przy nich i ciągną się dla mnie jak flaki z olejem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, o to chodziło z tym PRL-em. Spora część akcji dzieje się po tytułowej drugiej stronie :)

      Usuń
  25. To coś dla mnie :) Aż szkoda, ze nie mam więcej czasu na czytanie :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Cóż, nawet wspomnienie o tym, że ta książka wyróżnia się odrobinę na tle pozostałych tego typu niespecjalnie mnie do niej przekonało. Cóż, najwyraźniej nie jest mi pisana. ALE - szepnę o niej słówko koleżance, która się lubuje w takiej literaturze. Ostatnio mi jęczała, że nie ma co czytać... ;)

    OdpowiedzUsuń
  27. Nie lubię literatury kobiecej, nie lubię książek z tego wydawnictwa, a jeszcze jak książka niewiele się wyróżnia, to to kompletnie nie jest dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  28. Chcę tylko szybko poradzić każdemu, kto ma trudności w jego związku z kontaktem z Dr.Agbazara, ponieważ jest on jedyną osobą zdolną do przywrócenia zerwanych związków lub zerwanych małżeństw w terminie 48 godzin. ze swoimi duchowymi mocami. Możesz skontaktować się z Dr.Agbazara, pisząc go przez e-mail na adres ( agbazara@gmail.com ) LUB zadzwoń / WhatsApp mu na ( +2348104102662 ), w każdej sytuacji życia znajdziesz siebie.

    OdpowiedzUsuń
  29. Chcę tylko szybko poradzić każdemu, kto ma trudności w jego związku z kontaktem z Dr.Agbazara, ponieważ jest on jedyną osobą zdolną do przywrócenia zerwanych związków lub zerwanych małżeństw w terminie 48 godzin. ze swoimi duchowymi mocami. Możesz skontaktować się z Dr.Agbazara, pisząc go przez e-mail na adres ( agbazara@gmail.com ) LUB zadzwoń / WhatsApp mu na ( +2348104102662 ), w każdej sytuacji życia znajdziesz siebie.

    OdpowiedzUsuń