Szablon stworzony przez Arianę dla Wioski Szablonów | Technologia Blogger | X X X

czwartek, 30 sierpnia 2018

155. Prawo i dama, Wilkie Collins

 
Wydawnictwo MG spełnia moje marzenie, uzupełniając polski rynek wydawniczy klasykami z najwyższej półki. W tym roku wydano dwie powieści mojego ukochanego autora - Wilkiego Collinsa: Córkę Izebel, recenzowane przeze mnie na początku kwietnia oraz Prawo i dama, najświeższą perełkę, którą z przyjemnością wam zaprezentuję. 


Wilkie Collins to angielski powieściopisarz, autor opowiadań oraz dramaturg. Ogromną popularność zdobył już za swojego życia - napisał ponad m.in. 30 powieści i ponad 60 opowiadań. Utworami, które przyniosły mu największą popularność są: Kobieta w Bieli (The Woman in The White), Kamień Księżycowy (The Moonstone), Armadale oraz No Name, czyli Córki niczyje. Był on bliskim przyjacielem Karola Dickensa - na łamach jego gazety były publikowane odcinkowe powieści Collinsa. Prekursor powieści sensacyjnej i detektywistycznej.

Powieść otwiera scena cichego ślubu w jednym z londyńskich kościołów. Bohaterami są młoda i piękna Valeria Brinton oraz szaleńczo w niej zakochany Eustace Woodville. Przez kilka pierwszych dni nic nie mąci szczęścia nowożeńców. Jednak wkrótce Valeria uświadamia sobie, że Eustace coś przed nią ukrywa. Dzięki przypadkowemu, jak się wydaje, spotkaniu z teściową, która od początku sprzeciwiała się ich małżeństwu, Valeria odkrywa, że jej mąż poślubił ją pod fałszywym nazwiskiem. Eustace ze wszystkich sił usiłują ją odwieźć od poznania prawdy, ale Valeria nie ustępuje… (opis wydawcy)

,,Jesteś jak wszystkie dobre kobiety: robisz bohatera z mężczyzny, którego kochasz, czy na to zasługuje, czy nie.''

Wilkie Collins w swej twórczości bardzo często porusza kwestie małżeństw, rozwodów i prawa majątkowego w ówczesnych Anglii i Szkocji. Tajemnice i tragedie skupione wokół tego stanowią główny temat jego książek. W powieści Prawo i dama Collins na cel swego ataku obiera szkockie sądy, a powodem tego jest szkocki werdykt. W przypadku, gdy o winie bądź nie-winie oskarżonego trudno jest orzec jednoznacznie, można to rozwiązać w formie kompromisu, obarczając sądzonego werdyktem "nie udowodniono". Wilkie Collins za pomocą bohaterów ukazuje, jak reputacja i życie oskarżonego lega w gruzach, gdyż ów werdykt bliższy jest do winy niż jej braku w opinii społeczeństwa. 


Prawo i dama to powieść z 1875 roku, której główną bohaterką oraz narratorką jest Valeria. Niejednokrotnie zwraca się ona do czytelnika, z którego obecności zdaje sobie sprawę. To właśnie jemu relacjonuje swoją zawiłą historię. Sześć dni po ślubie z ukochanym, jej życie lega w gruzach. Odkrywa ona tajemnicę swego męża - tajemnicę, która sprawia, że Eustace opuszcza ją z bezsilności, wstydu i chęci uratowania swej młodej żony przed nieszczęściem. Kobieta nie poddaje się i pragnie walczyć o ich wspólną przyszłość. Valeria to bohaterka wykazująca się niezwykłą determinacją - jest niezłomna w swej miłości. Ponad wszystko wierzy w niewinności swojego męża - wierzy w to nawet mocniej niż on sam. Jest to kobieta gotowa na wiele poświęceń w imię miłości, odważna, uparta, wykazująca nieustępliwość w dążeniu do obranego wcześniej celu. Valeria przekracza granice kobiecych czynów i myśli - wyprzedza czasy, w których żyje. Prawnik w spódnicy, detektyw szukający sprawiedliwości. Warto zauważyć, że w XIX Anglii te profesje przeznaczone były wyłącznie dla mężczyzn. Podziwiałam postawę i wiarę głównej bohaterki w swojego męża. Ów wiarę nie zniszczyło nawet kompletne sprawozdanie z procesu, prywatne korespondencje i dzienniki, z treścią która zapewne złamałaby serce niejednej kobiecie. Valeria nie dała się ponieść zazdrości, tak charakterystycznej dla nas - kobiet. Wciąż myślała trzeźwo i jasno, choć jej serce zapewne poczuło nie lada wstrząs. Pomimo brudnych sekretów Macallana, Valeria postanowiła powziąć się niezwykle trudnego i odważnego zadania: oczyszczenia swego męża ze szkockiego werdyktu. Stanęła do walki z prawem w imię miłości. 


,,Nasze oczy się spotkały i jak szczerze wierzę, w tym samym momencie spotkały się nasze serca.''

Collins na miejsce wydarzeń najchętniej obiera Anglię - tak też jest i w tym przypadku. Jednakże warto wspomnieć, że wydarzenie będące główną osią opisanej historii, zdarzyło się w Szkocji - tak więc odwiedzenie miejsca zbrodni jest koniecznym elementem poczynań Valerii. Tym też sposobem przenosimy się do ponurej i mrocznej Szkocji, a konkretnie opuszczonej rezydencji w Gleninch, będącej niemym świadkiem tragicznych wydarzeń. Valeria snuje się korytarzami dawnego domu ukochanego, stara się przejrzeć sekret drzemiący w ścianach, ciemnych pokojach, zakurzonych meblach. Miejsce to emanuje mroczną aurą. Przeraża, wprowadza gościa w konsternację. Collins celowo spowalnia akcję, nęci czytelnika, rozbudza w nim ciekawość. Autor obiera nieprzewidywalne rozwiązania, które nie jeden raz wbiły mnie w zdumienie. Tworzy silne i odważne bohaterki, prześcigające swoje czasy - oraz nietuzinkowych bohaterów drugoplanowych.  


Klimat powieści jest otumaniający. Za pomocą plastycznego pióra autora, przeniosłam się na kilka godzin do wiktoriańskiej Anglii. Oczywiście nie zabrakło tu błyskotliwego humoru charakterystycznego dla Collinsa (choćby sekretna rozmowa pomiędzy Oliverem a majorem Fitz-Davidem podczas pierwszej wizyty Valerii). Kreacja bohaterów... bezbłędna! Wystarczy przeczytać kilka pierwszych rozdziałów, a już można dostrzec z jaką łatwością autor przenika w duszę kobiety. Miserrimus Dexter, postać będąca uosobieniem groteski: jednocześnie tragiczna i komiczna, piękna i brzydka. Jeżeli chodzi o tego pana, tu muszę nieco rozwinąć swoje myśli. Collins niejednokrotnie mnie zaskoczył, także i w tej książce czekałam właśnie na szok. Był i wciąż jest nim ten ekscentryczny fantasta, szaleniec cierpiący na zamiłowanie do zupełnych osobliwości, obdarzony oryginalną mentalnością i chimeryczną fizjonomią. Imię tego pana oznacza najnieszczęśliwszy i zostało mu nadane z konkretnego powodu: Miserrimus urodził się bez nóg. Mieszka on z upośledzoną kuzynką, której nadał imię Ariel. Jakby tego było mało, Ariel bardziej utożsamia się z byciem mężczyzną. Jak widać, jak na literaturę klasyczną nie brak tutaj... udziwnień.


Jestem ogromną fanką Collinsa i osobiście uważam, że decyzja wydawnictwa o przełożeniu na język polski jego dzieł, jest jedną z najlepszych jakie podjęli. Książki autorstwa Wilkie'go Collinsa są wspaniałe - i jak widać po każdej mojej recenzji, za każdym razem jestem zachwycona. Wydawnictwo zadbało o to, aby jego książki zostały należycie potraktowane. Są one bardzo starannie wydane - twarda okładka, dobry papier, lekkość nawet pomimo kilkuset stron. Mam nadzieję, że wkrótce doczekam się kolejnej zapowiedzi jego książki, bo moja kolekcja (jak widać na zdjęciu) powiększa się. Zajmuje ona honorowe miejsce na mojej półce i w moim sercu. Uwierzcie mi, że warto sięgnąć po pióro tego pana. 

Za egzemplarz serdecznie dziękuję wydawnictwu MG!



komentarze

  1. Obecnie jestem w trakcie lektury ''Córki Izebel'', ale po przeczytaniu tej powieści z chęcią poznam także ''Prawo i damę'' :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jakoś nie jest mi znany autor. Nie spotkałam się z jego książkami wcześniej, a szkoda, bo widzę , że coś godnego uwagi :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam tę książkę, jak dla mnie najlepsza w dorobku Collinsa 💖 w mojej kolekcji brakuje już tylko córki izebel 😘

    OdpowiedzUsuń
  4. Przyznam szczerze, że nie znam jeszcze autora, ale klasyki bardzo lubię, więc na pewno to nadrobię. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie słyszałam w ogóle o tej autorce, ale klimat Szkocji mnie przekonuje - wpisuję na swoją listę!

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie znam tego autora, fajnie że o nim piszesz, już zapisuję i szukam książki!
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo mnie zainteresowałaś :) Jeśli wpadnie mi w łapki to przeczytam :)
    http://whothatgirl.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Okładki robią wrażenie, a i opis bardzo ciekawy :) Chętnie sięgnę :D

    OdpowiedzUsuń
  9. To prawda książki zostały pięknie wydane. Lubię powieści, których akcja toczy się w XIX - wiecznej Anglii czy Szkocji. A dawno takiej nie czytałam. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Skoro opisy wiktoriańskiej Anglii są takie zapierające dech w piersiach to muszę zabrać się za tę serię!

    OdpowiedzUsuń
  11. Zdecydowanie wspaniała książka :)

    http://recenzentka-doskonala.blogspot.com/2018/08/francuskie-lato-wierna-tobie.html

    OdpowiedzUsuń
  12. Wygldają pięknie, ale nie wiem czy się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Uwielbiam ich okładki do klasyki, ale tego autora jeszcze nie znam. ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie czytałam żadnej powieści tego autora, ale widzę, że mam sporo do nadrobienia, a "Prawo i dama" już jest na mojej liście "do przeczytania"! :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Pamiętam, jak na potęgę kiedyś czytałam romanse historyczne, a klasyki uwielbiałam. Teraz jakoś mi przeszło, ale myślę, że sięgnę po tę pozycję :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  16. zacna kolekcja Collinsa! Ja jak narazie mam u siebie tylko "Prawo i damę", czytałam jeszcze "Tajemnicę Mirtowego Pokoju". wiesz, że 31 października kolejna premiera? Tym razem ma się pojawić "Kobieta w bieli" :D pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. *-* !! Dzięki za informację <3 marzyłam o tej książce w wydaniu MG!!

      Usuń
    2. O mamuniu. I to jeszcze z Ofelią na okładce :) coś pięknego!

      Usuń
  17. Okładka zachęcająca, a opis też niczego sobie :D

    http://weruczyta.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie słyszałam o tym autorze, a lubię czasem przenieść się parę epok stąd :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Nie słyszałam o autorze, ale skoro po dłuższych namysłach wydawnictwo postanowiło przetłumaczyć jego książki, to dlaczego nie?

    OdpowiedzUsuń
  20. Lubie czasem przenieść się w przeszłość. Przez chwilę pozyc innym życiem w całkiem innym czasie.

    OdpowiedzUsuń
  21. Zdecydowanie sięgnę po tą książkę, bo uwielbiam taką tematykę, ostatnio tylko taką literaturę czytam. Dziewiętnasty wiek to chyba mój czas, więc skoro nie mogę w nim żyć to chociaż ucieknę do niego z pomocą książki :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  22. Nie znam tego autora, ale zaciekawilas mnie :) zwlaszcza tymi "udziwnieniami" mnie zachecilas :D

    OdpowiedzUsuń
  23. Nie znam powieści. Możliwe, ze po nią sięgnę, dawno nie czytałam tego typu książki. Ale na pewno "dam cynk" mojej mamie. Ona uwielbia tego typu powieści ;)

    OdpowiedzUsuń
  24. Również uwielbiam książki autorki :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Trochę nie moje klimaty, ale kiedyś dam mu szansę ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  26. Nie czytałam jeszcze niczego tego autora ;)

    OdpowiedzUsuń
  27. Nie czytałam jeszcze nic tego autora, ale o matko... na pewno to zrobię! :D Idealna dla mnie <3

    OdpowiedzUsuń
  28. Chyba nie dla mnie, chociaż pierwszy cytat bardzo mi się spodobał :)
    Mój blog-klik

    OdpowiedzUsuń
  29. Bardzo mi się podobają te wydania, ale na razie nie mam ochoty na takie klimaty ;)

    OdpowiedzUsuń
  30. Do tej pory nie miałam okazji zapoznać się z jego twórczością, aczkolwiek chętnie nadrobię zaległości. Lubię klimaty Anglii z przeszłości. W książkach tego typu zazwyczaj panuje taka wyjątkowa atmosfera!

    OdpowiedzUsuń