Szablon stworzony przez Arianę dla Wioski Szablonów | Technologia Blogger | X X X

piątek, 17 sierpnia 2018

152. Pod szkarłatnym niebem, Mark Sullivan

Wciągająca historia oparta na faktach, przedstawiająca burzliwe losy zapomnianego bohatera II Wojny Światowej. Mark Sullivan w swej powieści Pod szkarłatnym niebem przenosi czytelników do Włoch pod rządami znienawidzonego dyktatora Benito Mussoliniego. Do słonecznego państwa wkracza bezwzględna armia Hitlera. 

Mark Sullivan jest uznanym autorem osiemnastu powieści, między innymi bestsellerowej serii Private, współtworzonej z Jamesem Pattersonem. Zdobył wiele nagród, między innymi WHSmith Fresh Talent Award, a jego książki wyróżniono tytułami Notable Book (The New York Timesoraz Best Book of the Year (The Los Angeles Times). Jest zapalonym narciarzem i poszukiwaczem przygód. Mieszka wraz z żoną w Bozeman w Montanie i pozostaje wdzięczny za cud w każdej chwili. (Edipresse)

Oparta na wydarzeniach z życia zapomnianego bohatera bestsellerowa powieść Pod szkarłatnym niebem to triumfalna historia niezwykłej odwagi i wytrzymałości pewnego młodego człowieka w jednym z najmroczniejszych okresów historii. Pino Lella nie chce mieć nic wspólnego z wojną czy nazistami. Jest zwyczajnym włoskim nastolatkiem, którego myśli krążą wokół muzyki, jedzenia i dziewcząt – lecz dni jego niewinności są policzone. Gdy mieszkanie rodziny Lellów w Mediolanie zostaje zniszczone podczas alianckiego bombardowania, Pino przyłącza się do kolei podziemnej pomagającej Żydom w ucieczce przez Alpy i zakochuje w Annie, starszej od niego o sześć lat pięknej wdowie.Rodzice Pina, chcąc zapewnić mu bezpieczeństwo, zmuszają go, by zaciągnął się do niemieckiej armii. Sądzą, że to posunięcie uchroni go przed walką. Jednak gdy młody Pino zostaje ranny, po wyjściu ze szpitala zostaje zwerbowany na osobistego kierowcy lewej ręki Adolfa Hitlera we Włoszech, generała Hansa Leyersa, jednego z najbardziej tajemniczych i potężnych dowódców Trzeciej Rzeszy. Dzięki temu zyskuje możliwość prowadzenia działalności szpiegowskiej dla aliantów wewnątrz niemieckiego Głównego Dowództwa. Pino przeżywa horrory wojny i nazistowską okupację walcząc w sekrecie, a jego odwagę podtrzymuje miłość do Anny i marzenia o wspólnej przyszłości. (Edipresse)


Głównym bohaterem powieści Marka Sullivana jest Pino Lella - włoski nastolatek, który został zmuszony do rezygnacji z przywilejów młodego wieku na rzecz strachu i przemocy. Jego młodość zostaje brutalnie przerwana przez wojnę, której Pino nie miał zamiaru biernie się przyglądać. Pomimo zaledwie osiemnastu lat, chłopak odnajduje w sobie odwagę i determinację, by pomóc uciemiężonym. Wyszedł na przeciw uchodźcom i rodakom, ryzykując własne życie na rzecz życia obcych mu ludzi. Nie da się ukryć, że postawa głównego bohatera jest wprost niesamowita, nierealna. W obliczu tak przerażającego zjawiska, jakim jest wojna, młody Lella pozostał człowiekiem wrażliwym na krzywdę niewinnych ludzi, nieważne jakiej narodowości byli, nieważne kim byli przed wojną. Tematyka powieści Pod szkarłatnym niebem była dla mnie nie małym zaskoczeniem. Widziałam tę powieść na kilku stronach z recenzjami, ale z tego względu, że książka czekała na mnie na półce, opis starałam się ominąć, by nie psuć sobie rozrywki. Jak widać - opłaciło się.

,,Dobro. Zło. To wszystko kwestia perspektywy, prawda?"

Wciąż jestem pod ogromnym wrażeniem pomysłowości i odwagi ludzi, którzy postanowili pomóc żydowskim uchodźcom. Słyszałam o wielu sposobach niesienia pomocy Żydom podczas brutalnej i bezwzględnej eksterminacji tego narodu, lecz przeprowadzaniu ludności przez niebezpieczne pasma górskie, prowadzące do sąsiednich państw kompletnie mnie zaskoczyło. Nie sądziłam, że ktoś mógłby podjąć się czegoś tak brawurowego, ale i szalonego zarazem. Giuseppe Lella nie jest kolejnym wykreowanym przez autora bohaterem - to człowiek z krwi i kości, który zachował w sobie człowieczeństwo i wiarę nawet w najmroczniejszym dla ludzkości czasie. Początkowo poznajemy go jako zwykłego nastolatka, interesującego się dziewczynami i muzyką, planującego swoje życie raczej w pozytywnych barwach, nie w szkarłacie i szarości, niczym ubiór włoskich niewolników stawiających niemieckie fortyfikacje. Sullivan nie kreuje go na super-bohatera nieznającego strachu, bólu i smutku, bowiem Lella jest pełen tych uczuć i emocji. Jest wręcz do bólu ludzki. Popełnia błędy, działa impulsywnie, cierpi. Nie rodzi się odważnym, silnym i zdeterminowanym - zyskuje to z czasem; każde kolejne wstrząsające przeżycie buduje jego osobę, dokłada kolejną cegiełkę do stania się bohaterem. W walce przeciwko monstrualnemu wrogowi Lelli pomagała miłość do rodziny, przyjaciół, Anny i państwa. To ona była siłą napędową jego odwagi, wytrzymałości i niezłomności. 


Pod szkarłatnym niebem to obszerna powieść napisana przez życie, licząca sobie 560 stron, jednakże emocjonujące wspomnienia głównego bohatera wciągają na tyle, że książkę czyta się niesamowicie szybko i sprawnie. Autor posługuje się lekkim piórem, choć wydarzenia potrafią wstrząsnąć czytelnikiem. Powieść przedstawia historię Włoch w trakcie II Wojny Światowej, prezentując piękne, ale i brutalne oblicze człowieka. Książka budzi w czytelniku nadzieję; uzmysławia, że nawet w najmroczniejszych czasach ludzie potrafili wykrzesać w sobie iskrę dobroci, która potrzebującym wskazała drogę ku wolności, bezpieczeństwu, życiu. 

,,Jeśli stracimy miłość, stracimy wszystko."

Czytając powieść, z łatwością można dostrzec szacunek autora do głównego bohatera. Pod szkarłatnym niebem, jak sam twórca zaznacza, nie należy do literatury faktu - to powieść historyczna, biograficzna, bowiem historia Lelli została stworzona z wspomnień samego bohatera. Polecam. 

Za egzemplarz serdecznie dziękuję wydawnictwu Edipresse Książki!
 

komentarze

  1. Na pewno przyjrzę w tej książce bliżej. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. bałam się właśnie tego, że taką tematykę będzie się trudno czytało, ale skoro piszesz, że autor ma lekkie pióro to mnie uspokoiłaś :)
    na razie ją sobie odpuszczę, bo nie jestem w nastroju na taką ciężką tematykę, ale będę ją miała w pamięci :)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Niestety kochana nie moje klimaty :( ale nic straconego, napewno jeszcze nie raz dopiszę do swej listy książkę od Ciebie ;) Pięknie zdjęcia i świetna recenzja 😘
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  4. Już od dawna mam ją w planach!:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Teraz chyba będzie dla mnie trochę za ciężka, ale takie cięższe pozycje zostawie sobie na jesień i zimę. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Raczej ją sobie odpuszczę tym razem :)
    http://whothatgirl.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Nigdy o niej nie słyszałam i muszę się bardziej zastanowić czy po nią sięgnę <3
    Pozdrawiam!
    https://bookcaselover.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  8. Zawsze z dystansem podchodzę do książek poruszających tematy wojenne, ale ta zapowiada się ciekawie. ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie jestem pewna, czy fabuła na pewno by mi się spodobała, ale okładka jest niezwykle klimatyczna!

    OdpowiedzUsuń
  10. Z chęcią poznam ta pozycję ponieważ żaden z wojennych bohaterów nie powinien zostać zapomniany

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie stronię od książek o tematyce wojennej, ale o tej nie szłyszałam. Mam jednak wrażenie, że w wakacje wpadłam na tory lżejszej literatury. Ale będę o niej pamiętać!
    mrs-cholera.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Z zainteresowaniem sięgnę po książkę, tytuł wciągam na czytelniczą listę. :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Rzadko sięgam po takie powieści, ale zdecydowanie muszę częściej ;)
    Pozdrawiam!
    znalezionewsrodwielu.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  14. Kocham książki, których akcja dzieje się w trakcie drugiej wojny światowej, więc tę dopisuję do listy do przeczytania!

    OdpowiedzUsuń
  15. Tematyka wojenna to nie są moje ulubione książki, jednak czytałam same dobre recenzje o tej ksiażce, wiec chyba się skuszę:D
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Zapowiada się ciekawie :D Pozdrawiam ♥
    wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  17. Na bank to coś dla mnie i na pewno znajdzie się u mnie w biblioteczce! Uwielbiam powieści w klimacie drugiej wojny światowej. Na plus zasługuje nieszablonowa tematyka :)

    Pozdrawiam :)
    Emil z mowmikate

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie słyszałam jeszcze o tej powieści, może sprawdzę.

    OdpowiedzUsuń
  19. To ksiązka zdecydowanie dla mnie i na pewno po nią sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Brzmi ciekawie i lubię powieści oparte na faktach. Chętnie przeczytam tę książkę. :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Trudny temat, ale jaki ważny do poruszenia...

    OdpowiedzUsuń
  22. Nie czytałam, ale to nie moje klimaty :-)

    OdpowiedzUsuń
  23. Recenzja bardzo mnie zaintrygowała! Nie słyszałam wprawdzie ani o książce,ani o autorze, więc wiem, że muszę to nadrobić! 😊

    OdpowiedzUsuń