Szablon stworzony przez Arianę dla Wioski Szablonów | Technologia Blogger | X X X

wtorek, 30 października 2018

177. Dwór mgieł i furii, Sarah J. Maas

Sarah J. Maas to aktualnie jedna z najpopularniejszych autorek książek fantasy, która podbiła rynek dzięki serii Szklany tron, lecz dopiero jej kolejny cykl Dwór cierni i róż sprawił, iż wśród współczesnych twórców jej nazwisko stało się rozpoznawalne. Twórczość Maas kojarzy się raczej pozytywnie - większość czytelników rozpływa się nad jej książkami, a imponujący fandom ciągle się powiększa. Podczas lektury drugiego tomu przygód Feyry niejednokrotnie zaglądałam w google, szukając wizualizacji postaci i odkryłam coś niesamowitego - właściwie każda postać występująca w Dworze mgieł i furii (a jest ich dosyć sporo) ma swój portret i często niejeden, wykonany przez fana twórczości Maas. Google, youtube, tumblr, pinterest wręcz uginają się od materiałów fanowski związanych z Dworami! Sarah J. Maas opanowała nie tylko Internet, ale serca czytelników na całym świecie - a po lekturze Dworu mgieł i furii spokojnie można mnie do nich zaliczyć. 

Po tym, jak Feyra ocaliła Prythian, mogłoby się wydawać, że baśń dobiega końca. Dziewczyna, bezpieczna i otoczona luksusem, przygotowuje się do poślubienia ukochanego Tamlina. Przed nią długie i szczęśliwe życie. Sęk w tym, że Feyra nigdy nie chciała być księżniczką z bajki. Zresztą zupełnie nie nadaje się do tej roli. W snach wciąż powracają do niej wymyślne tortury Amaranthy i zbrodnia, którą popełniła, by się od nich uwolnić. Pragnący zapewnić jej bezpieczeńtwo Tamlin próbuje zamknąć Feyrę w złotej klatce. W jej nowym nieśmiertelnym ciele drzemią moce, których dziewczyna nie umie opanować. W dodatku o spłatę swojego długu upomina się największy wróg Tamlina - Rhysand, Książę Dworu Nocy. *

Sarah J. Maas to amerykańska pisarka, która pierwsze swe teksty umieszczała w internecie mając niecałe szesnaście lat. Maas jest autorką znanych serii z gatunku fantastyki: Dworów: Dwór Cierni i Róż, Dwór Mgieł i Furii, Dwór Skrzydeł i Zguby oraz dodatku do serii, który właśnie pojawił się na polskim rynku Dwór szronu i blasku gwiazd; seria: Szklany Tron, w którego skład wchodzi Szklany Tron, Korona w mroku, Dziedzictwo ognia, Imperium burz, Wieża świtu - która przedstawia losy Chaola. Szklany Tron to książka, która wyszła spod pióra autorki jako pierwsza - czytelnicy z zapałem śledzili losy Celaeny na stronie www.fictionpress.com. Inspiracją do napisania serii książek o zuchwałej zabójczyni był Kopciuszek. Z kolei Dworów... baśń Piękna i bestia. Aktualnie pracuje nad czwartym tomem przygód Feyry oraz nową serią fantasy.

Rok temu (również w październiku) pierwszy raz zetknęłam się z twórczością Sary J. Maas. Czytałam wówczas Dwór cierni i róż, który trafił do nas w kwietniu 2016 roku. Pierwszy tom aktualnie hitowego cyklu amerykańskiej autorki, bardzo przypadł mi do gustu, lecz nie dałabym mu maksymalnej liczby punktów w skali, z której już dawno przestałam korzystać. Od tego czasu losy Feyry Archeron zwojowały zagraniczny oraz polski rynek wydawniczy - na początku 2017 roku pojawił się drugi tom: Dwór mgieł i furii, pod koniec tego samego roku trzeci: Dwór skrzydeł i zguby, a na początku tego października autorka w końcu wręczyła w ręce czytelników, tzw. bridge, czyli most pomiędzy trzecim a czwartym tomem, noszący tytuł Dwór szronu i blasku gwiazd. Nowelka dzięki uprzejmości wydawnictwa Uroboros, trafiła już w moje ręce, lecz nierozerwalnie wiązało się to z nadrobieniem drugiego i trzeciego tomu, a jak zapewne większość z was wie, obie książki to spore cegiełki. Drugi tom od dawna stał na mojej półce. Dwór mgieł i furii liczy sobie prawie 800 stron - lecz właściwie połowę książki przeczytałam w ciągu jednego dnia. Początek powieści był dla mnie wyjątkowo trudny, bowiem pierwszy tom (Dwór cierni i róż) jak wyżej wspominałam, czytałam rok temu. Od tego czasu, dużo rzeczy zdążyło mi umknąć, zatracić się w mojej pamięci. Fakt ten sprawił, iż początkowo czułam się, jakbym wpadła do głębokiego bagna i powoli zaczęła się z niego wygrzebywać. Niektóre wydarzenia z pierwszej części jakimś cudem powróciły do mnie od razu, inne wynurzały się z mojej pamięci wraz z kolejnymi rozdziałami, bądź z pomocą autorki, która od czasu do czasu wplatała w wypowiedzi bohaterów zaszłości. W końcu udało mi się odnaleźć w fabule, i... przepadłam.


Uwierzcie mi, że wcale z tym nie przesadzam. Ja naprawdę przepadłam na całą niedzielę. Czytałam, czytałam, czytałam - z krótkimi przerwami na jedzenie i toaletę. Im dalej brnęłam w uniwersum stworzone przez amerykańską autorkę, tym mocniej zakochiwałam się w nim. W końcu poczułam moc pióra Sary J. Maas. Do tej pory podchodziłam do tego nazwiska z pozytywnym nastawieniem, lecz nie oczekiwałam zbyt wiele. Tęskniłam za całkowitym zatraceniem się w lekturze, za skurczami żołądka wywołanymi przewrotną akcją oraz napięciem pomiędzy głównymi bohaterami; za fabułą, która wciągnie mnie do tego stopnia, iż kompletnie zapomnę o miejscu, w którym się znajduje, o godzinie, którą wskazuje zegar... Dwór mgieł i furii sprawił, że na nowo przypomniałam sobie, jak to jest w stu procentach czerpać przyjemność z czytania. Podczas lektury drugiego tomu, przeżywałam chyba wszystkie emocje i uczucia: radość, złość, smutek, strach, zrezygnowanie... Aż trudno ubrać mi w słowa to, jak cudowną i oszałamiającą książką jest Dwór mgieł i furii. Po tych ośmiuset stronach jestem wręcz wyczerpana pięknem tej historii. Jestem wyczerpana tymi wszystkimi emocjami, które buzowały we mnie w ciągu lektury - a podobno czytanie książek relaksuje, sprawia że człowiek odpoczywa... dobre mi sobie! Autorka trafiła prosto w moje serce. Jestem dumna zarówno z Sary J. Maas - z jej niesamowitych postępów, jakie dokonała od czasu Szklanego tronu, który wywołał we mnie mieszane odczucia; jak i z Feyry, głównej bohaterki Dworów. Obie panie - ta realna i ta fikcyjna, zasługują na brawa.

,,Za tych, którzy spoglądają w gwiazdy i marzą...
Za gwiazdy, które słuchają. I marzenia, które się spełniają.''

Feyra to bohaterka, którą w najłagodniejszy sposób możemy określić jako dynamiczną. Można to dostrzec już w pierwszym tomie, lecz to, kim się stała w Dworze mgieł i furii przewyższyło moje najśmielsze oczekiwania. Od wydarzeń spod Góry minęły zaledwie trzy miesiące, lecz w momencie w którym spotykamy Feyrę, widzimy w niej obraz nędzy i rozpaczy; człowieka rozbitego, który pomimo pokonania wroga - przegrał. Feyra Archeron umarła w chwili, w której Amarantha złamała jej kark. Wraz z dźwiękiem pękającej kości, wyciekła z niej dusza, dawne jestestwo. Na jej miejsce wstawiono coś zupełnie nowego, coś co nie pozwoli jej kontynuować poprzedniego życia. Feyra jest nieszczęśliwa, zrezygnowana i nawet jej ukochany Tamlin nie jest w stanie jej pomóc. 

Sarah J. Maas wprowadziła wiele nowych postaci, które początkowo wprowadziły mnie w kolejne zagubienie: niepokorna Morrigan, waleczny Kasjan, cichy i obserwujący Azriel, niebezpieczna Amrena, czyli cały Wewnętrzny krąg Rhysanda. No i właśnie: Rhysand. Czy ja naprawdę muszę pisać coś więcej? Autorka zabrała czytelnika w podróż po Prythianie - mieliśmy okazję poznać kolejne Dwory, poznać ich nietypowych mieszkańców oraz cechy charakterystyczne - lecz i tak najbardziej pokochałam Dwór Nocy. Dla osób, które lekturę tej książki mają już za sobą, nie jest to pewnie zaskoczeniem. Autorka w niezwykle plastyczny i żywy sposób przedstawiła tę część Prythianu, ewidentnie wkładając w jego kreację własne serce. Kierunek, w jakim potoczyła się ta początkowo niepozorna historia, wyszedł daleko poza moje oczekiwania. Bardzo się cieszę, że autorka zrezygnowała z trójkąta miłosnego. Zrezygnowała z tego jakże oklepanego i znienawidzonego przez czytelników kompletnie niepotrzebnego elementu, wstawiając na jego miejsce cudowną i zdrową relację pomiędzy dwójką bohaterów, której rozwój mieliśmy okazję śledzić na kartach tej historii - mogliśmy dostrzec zalążek, który ewoluował w jedyną w swoim rodzaju miłość opartą na szacunku, zaufaniu i wzajemnym wsparciu. 


Dochodząc do końca drugiego tomu, miałam ochotę rozpocząć lekturę na nowo. Można się tutaj doszukać dużej ilości drobnych wskazówek, które wraz z rozwojem fabuły nabierały ogromnego sensu i bezsprzecznie wpływały na dalsze losy bohaterów. Słowa, przedmioty... niemalże wszystko w Dworze mgieł i furii ma większe, głębsze znaczenie. Kreacja głównej bohaterki zaskakuje - Feyra rozwija się, jej osoba rozrasta się niczym korzenie potężnego drzewa. W tej części Maas szczególną uwagą objęła kreację postaci - mamy tutaj bardzo dużo przedakcji, historii z przeszłości wielu nowych bohaterów, jaki i tych, których znamy z rozpoczynającego serię tomu. Tak wiele się wydarzyło od czasu Dworu cierni i róż, tak wiele zmieniło i ewoluowało. Wciąż nie mogę uwierzyć w to, co Sarah J. Maas dokonała w tej książce! I nie mogę uwierzyć, że pozwoliłam tej książce tyle czasu przeleżeć na półce... nie miałam pojęcia, że mam w swojej kolekcji tak cudowną, jedyną w swoim rodzaju historię, do której zapewne niejednokrotnie wrócę. Najchętniej zabrałabym się za Dwór skrzydeł i zguby od razu, lecz muszę chwilkę odpocząć od tych wszystkich emocji, które przysporzył mi drugi tom losów Feyry. 10/10!

* opis wydawcy

komentarze

  1. Skończyłam czytać "Dwór Mgieł i Furii" jakieś 2-3 tygodnie temu. Moja ocena była taka sama, w pełni zgadzam się z każdym Twoim słowem :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałma jedną książkę z tej serii.. męczyłam się...

    OdpowiedzUsuń
  3. Sympatycznie, kiedy książka zdobywa tak mocne uznanie, takich właśnie przygód czytelniczych poszukujemy. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Kurcze, bardzo rzadko sięgam po fantastykę! Ale o tej autorce słyszałam już tyle dobrego, ze w końcu chyba będę musiała sprawdzić, w czym tkwi jej fenomen...

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam tę serię! Zabieram się właśnie za trzeci tom :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ogromnie pragnę przeczytać Dwory bo Szklany tron uwielbiam :) narobiła mi ochoty i jeszcze bardziej chce przenieść się do tego świata 😍😍😍

    OdpowiedzUsuń
  7. Póki co nie po drodze mi z tą autorką, ale kiedyś na pewno to nadrobię. Póki co mam za sobą tylko pierwszą część dworów i było okej ;)

    Pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
  8. Słyszałam o tej książce, ale jakoś nie mam ochoty jej czytać.

    OdpowiedzUsuń
  9. Tak się cieszę, że tak dobrze o niej piszesz! Ja również ją uwielbiam :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Hm, a ja skończyłam na pierwszym tomie, który bardzo mi się podobał i jakoś czasu znaleźć nie mogę na kolejne... ;/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo szkoda, że pierwszy jest tak sobie w porównaniu z drugim :)

      Usuń
  11. Kocham kocham kocham wszystkie książki tej autorki, a już szczególnie tą serię.

    Zapraszam do siebie i obserwuję,
    http://iskraczyta.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  12. Ten tom o wiele bardziej mi się podobał od poprzedniego. ♥♥
    Rhysand? Zdecydowanie nie musisz pisać więcej na ten temat. :D
    To ja nie mogę zabrać się za trzeci tom i będę miała problem wkręcić się na nowo. xd Powyższą czytałam w oryginale i była to chyba pierwsza taka "skomplikowana" pozycja. xD

    Jools and her books

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rhysand i wszystko jasne ❤️ drugi tom to mistrzostwo. Podziwiam, że czytałaś w oryginale! Zachęcam, zachęcam, zachęcam do przeczytania 3 tomu! Ja powinnam zacząć jutro albo pojutrze ❤️

      Usuń
  13. Seria raczej nie w moim guście :)
    http://whothatgirl.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  14. Ale się cieszę! po wstępie nie byłam pewna, czy jesteś z tej książki zadowolona czy nie! powiem Ci, że ja miałam bardzo podobnie: dosłownie przepadłam czytając drugi tom. Właśnie pochłaniam nowelkę, bardzo przyjemnie jest wrócić do znanych bohaterów, a tym bardziej cieszy mnie informacja o czwartym tomie. Oby był takich rozmiarów jak pierwsze trzy :D pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haha, oby! Akurat w przypadku tej historii, mam nadzieję że będzie obszernie!! I że 3 tom trzyma poziom drugiego! ❤️ Kaca mam do dziś...

      Usuń
  15. Ja naprawdę nie mam bladego pojęcia, dlaczego ta seria tak bardzo mnie odpycha? Może to wina tych okładek. Nie wiem... Ale może będzie z nią tak jak z Potterem. W końcu się do niej przekonam.

    Pozdrawiam,
    http://tamczytam.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  16. Ta seria jest tak bardzo polecana, że muszę w koncu po nią sięgnąć!

    OdpowiedzUsuń
  17. Całą serię czytałam w zeszłym roku i również przepadłam! Wiem już, że z pewnością za jakiś czas do niej wrócę. Muszę tylko jeszcze nadrobić Szklany Tron, podobno równie dobra i wciągająca seria! :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Drugi tom jest chyba najlepszy z całej trylogii! No, jakby włączyć "Dwór szronu i blasku gwiazd", to drugi dalej jest najlepszy. Już nie mogę się doczekać, aż Maas napisze więcej powieści z tej serii.

    OdpowiedzUsuń
  19. Hmm, zdecydowanie zachęcasz do lektury! Ja do tej pory omijałam tę autorkę, bo moim zdaniem co za dużo romansu, to niezdrowo. Ale z tego, co piszesz, nie jest tu wcale tak źle, jak wydawało mi się do tej pory.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W pierwszym tomie jest trochę tego romansu, w drugiej już mniej :)

      Usuń
  20. Pierwszy tom wciąż na mnie zerka z półki, ale jakoś nie mogę się zabrać :/ A gdzie tam dopiero mówić o innych tomach ;) Może jak będę mieć całą serię to przeczytam hurtem całość ;)

    OdpowiedzUsuń
  21. Uwielbiam Dwory ;) Szkoda że główny wątek już się zakończył ;)

    OdpowiedzUsuń
  22. Jakoś nie trawię Dworów, ale kocham Trony <3

    OdpowiedzUsuń
  23. Jeszcze nie czytałam niczego od tej autorki :D Ominął mnie szał na jej pierwsze książki i tak jakoś wyszło, że do tej pory po nic nie sięgnęłam. Czuję, że już mój odpowiedni moment na jej twórczość minął... ;) Ale dobrze, że zrzesza tylu czytelników na świecie!

    OdpowiedzUsuń
  24. Swoją przygodę z tą aktorką zaczęłam właśnie od cyklu "dworów". Po przeczytaniu wszystkich części, drugą uznałam za ulubioną, zakochałam się w Rhysandzie ;)

    Świetna recenzja ��
    Pozdrawiam,
    https://cute-little-reviews.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  25. Skoro nie mogłaś uwierzyć, ile czasu pozwoliłaś przeleżeć tej książce na półce, to wyobraź sobie, że ja od ponad dwóch lat mam pierwszy tom na półce i jeszcze się za niego nie wzięłam, choć chcę poznać twórczość Maas. :D

    OdpowiedzUsuń