Szablon stworzony przez Arianę dla Wioski Szablonów | Technologia Blogger | X X X

poniedziałek, 19 marca 2018

105. Ogród Zuzanny; Justyna Bednarek, Jagna Kaczanowska

Ta książka długo pozostanie w moim sercu. Dawno tak bardzo nie wsiąknęłam w treść powieści i nie zżyłam się z bohaterami. W książkowej Starej Leśnej czułam się jak w domu i po emocjonującym zakończeniu Ogrodu Zuzanny wprost nie mogę doczekać się drugiego tomu. 

Justyna Bednarek z wykształcenia romanistka, od lat aktywna dziennikarka i redaktorka pism kobiecych. Potrójna mama, autorka książek dla najmłodszych - jej Skarpetki zdobyły serca wielu  dzieci. Sama czytałam ich przygody dzieciom w przedszkolu. 

Jagna Kaczanowska, psycholożka, szefowa działu psychologicznego w popularnym magazynie kobiecym Twój styl. Kobieta interesuje się pielęgnacją roślin, jazdą konną, gotowaniem oraz czytaniem. 

Miłość zostaje na zawsze.

Któż by się spodziewał, że te dwie panie stworzą tak wspaniałą, pełną uroku powieść. Zuzanna Czaplicz samotnie wychowuje dwunastoletniego Wojtka. Kobieta mieszka ze swoją ekscentryczną babcią oraz zgorzkniałą matką, Krystyną. Pasją Zuzanny są rośliny, pracuje ona w firmie ogrodniczej. Pewnego dnia dostaje zlecenie - musi odnowić ogród w dworku Jolacin, który wykupił niejaki Adam Przygodzki - Adam, z którym wiele lat temu Zuzannę połączyło płomienne uczucie, niestety związek rozpadł się i każde z nich poszło w swoją drogę. Los dał im drugą szansę - czy uda im się odbudować to, co kiedyś ich połączyło? 

Nie będę owijać w bawełnę: Ogród Zuzanny oczarował mnie już od pierwszej strony - właściwie sama okładka, jak i przepiękne wydanie książki sprawiło, że moje serce zabiło szybciej. Od samego początku w książce występuje swojski klimat. Zgrabne pióro autorek sprawia, że powieść odkłada się niechętnie - uwierzcie mi, że gdy nie mogłam czytać tej książki, ponieważ byłam w pracy, to notorycznie przyłapywałam się na tym, iż o niej myślałam. Chciałam wrócić do tej niesamowitej historii, dowiedzieć się co słychać u mieszkańców Starej Leśnej. Choć główną bohaterką książki jest Zuzanna, to Bednarek i Kaczanowska skupiają się również na niemalże wszystkich mieszkańcach wsi. Poznajemy szereg ciekawych i nietypowych bohaterów, których z łatwością możemy podzielić na tych dobrych i złych. Książkę czyta się bardzo szybko, niemalże w ekspresowym tempie, jednakże ja starałam się delektować nią jak najdłużej. To jedna z tych nielicznych pozycji, po przeczytaniu której czuję smutek, bo wiem, że na kolejną część troszkę sobie poczekam - a chciałabym już mieć ją w rączkach i dowiedzieć się, jak rozwinęła się dramatyczna sytuacja kończąca tom I. Niesamowicie zżyłam się z mieszkańcami oraz z samą miejscowością - Starą Leśną. Do sytuacji opisanych w książce podchodziłam nazbyt emocjonalnie - przeżywałam losy bohaterów równie mocno co oni sami. 

Ogród Zuzanny to wielowątkowa powieść opowiadająca o losach mieszkańców Starej Leśnej. W mojej pamięci szczególnie utkwiło kilku z nich - oczywiście tytułowa Zuzanna i jej krewne - ekscentryczna babcia Cecylia, której wiedza i bogate doświadczenie życiowe nie jeden raz pomogły mieszkańcom wsi; marudna Krysia, dzięki której nie raz się pośmiałam; Jacek Wtorek - tchórzliwy ekoterrorysta, czy ksiądz Fąfara - postać zupełnie nieschematyczna. Aż chciałoby się mieć takich sąsiadów. Podobał mi się również klimat Starej Leśnej. Mieszkańcy zazwyczaj żyli w zgodzie, nie odgradzali się od siebie, służyli pomocą i dobrym słowem - czasami też potrafili dać w kość! Jednakże przeważnie panowała tam przyjazna atmosfera. Kiedy ja spojrzę za okno, widzę domostwa sąsiadów odgrodzone wysokimi płotami, czy drzewami. W powieści nie brakuje sytuacji humorystycznych i takich, które dają mocno do myślenia. Uświadamiają, że w dobie wszechobecnej technologii człowiek zapomina o drugim człowieku i o naturze. 


Choć tematem przewodnim powieści jest miłość, to mamy tu znacznie więcej poruszanych kwestii. Na pierwszy plan wysuwają się skomplikowane relacje rodzinne, historie wielopokoleniowe, goni je tolerancja i akceptacja drugiego człowieka - tak aktualna i istotna, biorąc pod uwagę fakt, iż do Polski przyjeżdża coraz więcej imigrantów;  uroki dorastania i starości, istotność życia w zgodzie z ludźmi i naturą. Również i to pojęcie miłości jest przedstawione w wielu aspektach - mamy pierwszą miłość - dopiero co kiełkujące uczucie między dwójką młodych ludzi, miłość zaniedbaną - wymagającą poprawy relacji, zapomnianą, która ni stąd, ni zowąd puka do drzwi, oraz niespełnioną, lecz piękną, czystą i ponadczasową. 

Kaczanowska ewidentnie przeniosła swoją pasję, jaką jest ogrodnictwo, na karty powieści stworzonej w duecie z Justyną Bednarek. Czytając Ogród Zuzanny dowiedziałam się wiele o roślinach i zapałałam do nich sympatią. Ta książka jest niesamowita, moi drodzy. Kompletnie się w niej zakochałam i ponownie nabrałam wielkiej ochoty na literaturę polską. Teraz nie pozostało mi nic innego, jak czekać na tom II i mam nadzieję, że autorki już pracują nad dalszymi losami mieszkańców Starej Leśnej! 

Za egzemplarz serdecznie dziękuję wydawnictwu W.A.B.

komentarze

  1. Jestem coraz bardziej zainteresowana tą książką. Chciałabym niedługo ją przeczytać. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gorąco polecam! Nie sądziłam, że aż tak mi się spodoba ta książka ;D

      Usuń
  2. Brzmi zachęcająco, ale mam problem z tego typu ksiazkami, które w dodatku sa napisane przez polskich autorów :)

    www.read-me21.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Swego czasu ja sama unikałam literatury polskiej i choć nie jestem jej koneserką, to coraz częściej przekonuję się, że jest godna przeczytania, także zachęcam.

      Usuń
  3. Chcę przeczytać tę książkę, ale niestety z uwagi na napięty harmonogram czytelnicze, nie wiem jeszcze, kiedy to się stanie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znam to z autopsji, ale czasem warto zrobić małe odchylenie - zwłaszcza dla takiej książki :)

      Usuń
  4. Bardzo zachęcasz do tej książki, wiec zapisuję tytuł :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Co chwilę widzę okładkę tej książki ostatnio :D Jestem już z nią nieźle opatrzona :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja tak często na nią nie natrafiam ;D ale fakt, nie raz widziałam tę okładkę w sieci :)

      Usuń
  6. Po tak entuzjastycznej recenzji pozostaje mi tylko tą książkę przeczytać. Nie ma wyjścia;)
    pozdrawiam serdecznie z nad filiżanki kawy:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Oo koniecznie musze przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Może i nie jest to moja bajka, jednak w sumie cieszę się, że są takie książki. A nuż mi się odmieni i kiedyś zacznę sięgać tylko po takie? Świetna recenzja. Pozdrawiam ciepło Słońce! \K.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta książka również nie leży zupełnie w moich gustach czytelniczych, dlatego wciąż jestem zdziwiona, że ta historia tak bardzo do mnie trafiła :)

      Usuń
  9. Wreszcie znalazłam okienko do komentowania :D Ostatnio gdzieś mi zginęło ;) Na ksiązkę chyba sieskuszę, bo już od jakiegoś czasu mi chodzi po głowie :)

    Pozdrawiam
    http://zksiazkanakanapie.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mam czasami tak z tymi okienkami. Jakiś błędzik. O, to świetnie :) w takim razie daj znać, czy Ci się spodobała!

      Usuń
  10. Jeśli chodzi o polskich współczesnych pisarzy to jestem dosć nieufna ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. O widzisz, a ja nawet nie zdecydowałam się na lekturę tego tytułu, nie wiem, jakoś okładka mnie nie zachęciła? Nie wiem, ale po prostu nie mogłam jakoś się 'przymusić' do przeczytania, więc książka poszła w świat - nie zmienia to jednak faktu, że cieszę się, że Tobie tak bardzo przypadła do gustu :)

    she__vvolf 🐺

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, powiem Ci dziewczyno, żałuj! Ja dawno się tak dobrze nie bawiłam przy książce :D rozumiem, czasami tak jest, że się nie ma zupełnie ochoty na jakoś tytuł, nawet pomimo tego, że jest w porządku :)

      Usuń
  12. Swietna recenzja, tę ksiązkę już znam i widziałam ją wiele razy, zawpowiada się ciekawie, więc myślę, że po nią niebawem sięgnę :)

    http://recenzentka-doskonala.blogspot.com/2018/03/oskarzyciel-domniemanie-niewinnosci.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję ;* warto przeczytać. Czekam na twoją opinię :) mam nadzieję, że spodoba Ci się tak samo jak mnie!

      Usuń
  13. Jak to dobrze, że coraz częściej natrafiamy na takie wartościowe książki polskich autorów. Na pewno przeczytam.

    http://wrotkaczyta.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że udało mi się zwrócić twoją uwagę na ten tytuł :) pozdrawiam!

      Usuń
  14. Rzeczywiście piękna okładka! Chętnie przeczytam, bo wydaje się naprawdę dobrą książką ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Tym razem chyba spasuję. Nie czuję się przekonana :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Niechętnie sięgam po takie książki, ale klimat tej powieści może akurat trafiłby w mój gust. Ciekawe, co bym w niej znalazła.

    Pozdrawiam,
    http://tamczytam.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  17. Twój zachwyt absolutnie mnie zachęca. Zastanawiam się nad tą książką, ale raczej pod kątem sprezentowania jej mojej mamie :) Skoro jest dobra, warto dać jej szansę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście! :) Mam nadzieję, że przypadnie twojej mamie do gustu.

      Usuń
  18. Książka czeka na swoją kolej. Mam nadzieję, że i mnie równie mocno się spodoba :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Okładka mi się podoba :) Jak dobrze pójdzie, to ją przeczytam :D
    http://whothatgirl.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  20. Moja przyjaciółka nie dała rady tego doczytać :D a to zupełnie nie mój gatunek, więc i tak mówię jej nie :D

    OdpowiedzUsuń
  21. Chociaż powieść kojarzy mi się bardziej z tymi, które czyta moja babcia, to po tylu zachwytach, które słyszę pod jej adresem (i to od osób w różnym wieku) chyba po nią sięgnę!
    Pozdrawiam,
    Ola
    ksiazkowa-dolina.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  22. AGEN TERPERCAYA Klik Dan Dapatkan PROMO sekarang Juga!!!

    OdpowiedzUsuń