Szablon stworzony przez Arianę dla Wioski Szablonów | Technologia Blogger | X X X

piątek, 25 października 2019

259. Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych), Justyna Bednarek

Książka, która zdobyła Nagrodę Literacką Miasta Stołecznego Warszawy, zajęła pierwsze miejsce w konkursie "Przecinek i kropka" organizowanym przez Empik, w 2016 została nominowana do tytułu Najpiękniejszej Książki Roku oraz Książki Roku 2015 Polskiej Sekcji IBBY. Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych) zostały docenione przez dorosłych, jak i w tym przypadku, tych najważniejszych - małych czytelników. 

Justyna Bednarek to polska poetka, pisarka i ilustratorka. Z wykształcenia jest romanistką, ale od lat pracuje jako dziennikarka i redaktorka w pismach kobiecych. W 2004 roku opublikowała trzy wierszowane bajeczki o skrzacie Lenku (wydane przez krakowskie wydawnictwo Skrzat). W 2015 roku wydała Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek, które są jej powtórnym bajkowym debiutem. Nie zrobiła doktoratu w Szkole Nauk Społecznych (choć zaczęła), za to urodziła troje dzieci: Bartka, Antka i Basię. Mieszka w małym domku na warszawskich Bielanach, do którego dostępu broni bardzo brzydki rudy kundelek o imieniu Merda. *

Czy nie zastanawiało was, gdzie znikają wrzucone do pralki skarpetki? Bo jest faktem, że znikają, skoro wsadzamy je parami, a wyjmujemy pojedynczo. Przynajmniej w domu Małej Be. Otóż zaginione skarpetki ruszają w świat, robią zawrotne kariery i mają świetne przygody: zostają gwiazdami filmowymi, detektywami, mysimi mamami albo po prostu uszczelniają wronie gniazdo. **

W związku z tym, iż pracuję jako nauczyciel edukacji przedszkolnej, staram się szukać dla moich podopiecznych (aktualnie pięciolatków) książek...wyjątkowych. Takich, które nie tylko wywołają uśmiech na ich twarzach, rozśmieszą i zaciekawią, ale i wzmocnią pożądane zachowania oraz pobudzą empatię i chęć czynienia dobra. Choć książek w kategorii literatury dziecięcej mamy całą masę, to niestety nie wszystkie posiadają poszukiwane przeze mnie elementy. Dumny wyjątek stanowi niezwykle popularna książka autorstwa Justyny Bednarek (o której zapewne gdzieś już słyszeliście) pod tytułem Niesamowite przygody dziecięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych). Jak sam tytuł wskazuje, poznajemy w niej dziesięć wyjątkowych historii równie wyjątkowych skarpet, ale również Małą Be, czyli Basię i jej rodziców - właścicieli skarpetek, które bezczelnie umykają dziurą spod ich pralki, którędy przedostają się do świata ludzi i przeżywają niesamowite przygody. 



Książka podzielona jest na prolog, epilog i dziesięć rozdziałów, w których poznajemy dziesięć różnych historii i dziesięć różnych skarpetek, zawadiacko spoglądających na czytelnika z okładki. Każda skarpeta nie dość, że ma do opowiedzenia oryginalną historię, to jeszcze jest zupełnie inna. Całość ozdobiona jest barwnymi ilustracjami Daniela de Latoura, które upiększają każdą stronę książki. 

Moi wychowankowie pokochali właściwie każdą skarpetkę. Dzieciaki miały swoich ulubieńców, lecz skarpeta, która stała się mysią mamą zebrała zdecydowanie najwięcej małych fanów - nawet pomimo niezbyt atrakcyjnego wyglądu. Dziecięce serca szczególnie podbiły również skarpeta marynarska i ta w kropki, a także gwiazda telewizyjna. Każda z nich ma w sobie to coś, co potrafi zauroczyć nawet najtwardszego dziecięcego odważniachę. Choć ich historie są krótkie, to potrafią wciągnąć bez reszty - zwłaszcza, że skarpetki wcielają się w role imponujące dzieciom - na przykład, detektywa lub marynarza; bądź pobudzają ich wyobraźnię. Tu z kolei mogę śmiało wymienić skarpetkę, która stała się różą, a także specjalistą id rozweselania dzieci przebywających w szpitalach. Przy okazji wspomnę, że to właśnie ta ostatnia historia mnie spodobała się najbardziej. Mali słuchacze z półotwartymi buziami słuchali również historii, w których oprócz skarpet pojawiały się zwierzęta. Bo przecież wszyscy doskonale wiemy, że dzieciaki je kochają! Swe uwielbienie wyrażali później w rysunkach ulubionych bohaterów książki Justyny Bednarek, których uzbierało się naprawdę sporo. Kilku rodziców pytało mnie także o tytuł książeczki, aby mogli zakupić własny egzemplarz lub wypożyczyć z lokalnej biblioteki i móc poczytać na dobranoc swoim dzieciom, o co ich pociechy gorąco prosiły. Co więcej - jedna dziewczynka prosiła mnie ze łzami w oczach, bym jeszcze raz przeczytała historię jednej ze skarpetek, ponieważ w dniu, gdy ją czytałam akurat była nieobecna. 

Niesamowite przygody dziecięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych) Justyny Bednarek to książka, która zrobiła na mnie i moich podopiecznych ogromne wrażenie. Ciekawy (ale prosty język) pełen humoru, wartka akcja, barwni bohaterowie zapadający w pamięć i przepiękne ilustracje - czy można chcieć czegoś więcej? Poza tym, kto by się spodziewał, że ze zwykłych skarpetek można stworzyć tak cudownych i charakternych bohaterów? Książkę polecam jako pedagog i czytelnik.  

* lubimy czytać
** materiały wydawcy

Za egzemplarz serdecznie dziękuję wydawnictwu Poradnia K! 



komentarze

  1. No tak, skarpetki potrafią znikać 😁 Jak widać z tak wydawałoby się prozaicznej rzeczy można stworzyć nietuzinkową i wartościową historię 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Myślę, że dla mojej młodszej kuzynki będzie ona idealna!

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Zawsze się zastanawiałam dlaczego skarpetki ciągle znikają, więc bardzo chętnie przeczytam tę książkę wspólnie z najmłodszą częścią mojej rodziny. 😊

    OdpowiedzUsuń
  4. Zgadzam się w 100% że zawsze skarpetki znikają. Myślę ze książka spodoba się młodszej kuzynce :)
    Pozdrawiam :)
    www.wspolczesnabiblioteka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. W przypadku jak masz neutralny kolor skarpetek istnieje możliwość, że rodzeństwa zabrało lub poszły w świat.Ciekawa książka dla dzieci.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  6. Chyba zaopatrzę w serie moje Potworki, brzmi naprawdę ciekawie. ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Prezentuje się fajnie :)
    www.whothatgirl.pl

    OdpowiedzUsuń
  8. Skoro maluchy tak się do bohaterów książeczki przywiązały i tak im się spodobała, to faktycznie musi być świetna. ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Boże, uwielbiam takie tytuły! ❤️

    OdpowiedzUsuń
  10. Już trochę wcześniej czytałam o tej książeczce i sądzę, że zdecydowanie warto w nią zainwestować.

    OdpowiedzUsuń
  11. Pozytywne opinie słyszałam o tej książce ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Moje dzieci uwielbiają przygody skarpetek!

    OdpowiedzUsuń
  13. Fajna książeczka, przeglądałam ją ostatnio w biedronce, jednak to już nie mój target wiekowy ;) Szkoda trochę ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Ta książeczka wydaje się być naprawdę świetna! Muszę się za nią porozglądać w empiku ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. W tematyce "skarpetkowe" chciałabym kiedyś przeczytać "Niedoparki". :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Oglądałam tą książkę i teraz jeszcze bardziej ją chcę :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Uwielbiam całą serię o skarpetkach - z moimi Babami przeczytałyśmy już chyba wszystko:)
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie dziwię się! "Moje" przedszkolaki nie mogą się już doczekać drugiej części przygód niesamowitych skarpetek 🧡🧦

      Usuń
  18. Uwielbiam tę książkę! Moim osobistym dzieciom bardzo się spodobała, te przedszkolne (pozdrawiam koleżankę po fachu ;) są jeszcze trochę za małe, bo to grupa trzylatków.

    OdpowiedzUsuń
  19. Jaki świetny tytuł a historia rewelacyjna

    OdpowiedzUsuń
  20. Dzieci mogą się dobrze bawić przy lekturze, a rodzice będą wiedzieć, gdzie szukać skarpet :P Choć nie wiem, czy chcieliby wyruszać za nimi w rejs.

    OdpowiedzUsuń
  21. Książka świetnie się prezentuje, polecę mamie na prezent dla dzieci mojej cioci na święta

    OdpowiedzUsuń
  22. Bardzo fajne i ciekawe wydanie, myślę że idealny prezent dla małych pociech w mojej rodzinie.

    OdpowiedzUsuń
  23. Ciekawy pomysł na książkę, na pewno zaciekawi dzieciaki.

    OdpowiedzUsuń
  24. Moja córka uwielbia tę książkę. Słucha dwóch części i jest zachwycona :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Już któryś raz czytam recenzję o tej książce. Bardzo ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Przygody skarpetek to ulubiona książeczka moich dzieci!

    OdpowiedzUsuń
  27. Słyszałam już o tej książce. Na pewno w końcu kupię ją komuś na prezent... a przed wręczeniem sama ją przeczytam :D

    OdpowiedzUsuń
  28. Znamy Skarpetki - to lektura w 2 klasie - bardzo sympatyczna, takie książki zdecydowanie zachęcą dzieci do czytania

    OdpowiedzUsuń
  29. Ciekawa książka i intrygujący tytuł :P U mnie w domu problem znikających skarpetek jest aktualny :P

    OdpowiedzUsuń
  30. Nie słyszałam jeszcze o tej książce, ale już sam tytuł jest zabawny. :-)

    OdpowiedzUsuń
  31. Już kiedyś słyszałam o tej książce, ale moja dziurawa pamięć (oraz zalew nowości czytelniczych) sprawiła, iż wyleciała mi z głowy. A tak bardzo chciałam odkryć, co te „zagubione” skarpetki robią... Phi, chciałam – dalej chcę! ❤️

    OdpowiedzUsuń
  32. Hehe! Śmieszne te skarpetki, szkoda że nie mam w rodzinie dzieci w odpowiednim wieku, bo chętnie bym z nimi taką książkę poczytała :D

    OdpowiedzUsuń
  33. Czytalem z synem wszystkie serie! Maja swietne przygody

    OdpowiedzUsuń