Szablon stworzony przez Arianę dla Wioski Szablonów | Technologia Blogger | X X X

niedziela, 13 stycznia 2019

194. Strażnicy Ga'Hoole: Wędrówka, Kathryn Lasky

Drugi tom pełnej przygód i wyjątkowych bohaterów opowieści, przy której zarówno starszy, jak i młodszy czytelnik będzie bawił się co najmniej bardzo dobrze. Niecały rok temu czytałam Porwanie, czyli pierwszy tom losów Sorena - płomykówki, która została porwana przez tajemniczą Akademię dla Osieroconych Sów imienia św. Ajgoliusza - i tak też rozpoczęła się jego wyjątkowa historia.

Kathryn Lasky to ceniona amerykańska autorka powieści z gatunku fantastyki młodzieżowej. Do jej twórczości zaliczają się, m.in. Wolves of the Beyond, The Night Journey oraz seria Strażnicy Ga'Hoole, która kilka miesięcy temu debiutowała na polskim rynku. Za granicą dostępnych jest szesnaście tomów sowich przygód oraz dwa oficjalne dodatki do serii: A guide book to the Great Tree i Lost Tales of Ga'Hoole. Strażnicy Ga'Hoole zdobyło szerokie grono zadowolonych czytelników, a trzy pierwsze części (Porwanie, Wędrówka, Ratunek) doczekały się adaptacji filmowej pod tytułem Legendy Sowiego Królestwa. Za realizację projektu odpowiedzialny był Zack Snyder, który stworzył choćby Ligę Sprawiedliwości. Kathryn Lasky urodziła się w 1944 roku i wychowała w Indianapolis. 

Soren wraz z towarzyszami udaje się w długą i wyczerpującą wędrówkę do Wielkiego Drzewa Ga'Hoole, gdzie według legendy mieści się starożytny zakon szlachetnych sów. Wyczerpująca podróż kończy się szczęśliwie, a stare podania okazują się prawdą. Na miejscu Soren, Gylfie, Zmierzch i Kopek przechodzą ciężki trening, by zostać członkami nowej społeczności. Młoda płomykówka odzyska również kogoś, kogo zdawało się, że na zawsze utraciła. *

,,I nawet gdy jest bardzo źle,
To żaden z nas nie podda się.''

Wędrówka - drugi tom serii Strażnicy Ga'Hoole rozpoczyna się w momencie, w którym pierwszy (Porwanie) dobiega końca, co wiąże się z koniecznością zachowania chronologii podczas czytania serii. Aby ułatwić czytelnikom ponowne wstąpienie w fantastyczny świat sowich bohaterów, na początku książki znajduje się bardzo ładnie wykonana mapa sowiego królestwa oraz spis bohaterów wraz z kilkoma słowami związanymi z ich rolą w tejże historii. Zarówno tematyka, jak i dobór treści oraz antropomorfizacja bohaterów wskazuje na to, iż Strażnicy Ga'Hoole to seria książek, których docelowym odbiorcą jest młodszy czytelnik. Soren wraz ze swymi przyjaciółmi - uroczą kaktusówką Gylfie, Kopkiem oraz Zmierzchem podejmują się bardzo trudnego zadania, a mianowicie wędrówki do legendarnego Wielkiego Drzewa Ga'Hoole - miejsca, w którym wszystko się zaczęło. Zadanie to wymaga od naszych ukochanych bohaterów odwagi, determinacji, siły, a przede wszystkim umiejętności współpracy.


Kathryn Lasky zabiera swych czytelników w niesamowitą podróż po meandrach swej wyobraźni. Dzięki tytułowej wędrówce mamy okazję dostrzec to, jak cudowny świat stworzyła autorka - świat pełen wyjątkowych ale i niebezpiecznych miejsc, oraz cudownych i niejednoznacznych bohaterów. Pojawia się również drobny wątek związany z ludźmi, których sowy określają mianem Innych. Z treści można wywnioskować, iż akcja powieści ma miejsce w bliżej nieokreślonej przyszłości - nie jest to niestety pozytywna wizja dla człowieka, gdyż nic nie wskazuje na to, że wciąż istnieje w tym świecie. Główną rolę w tym uniwersum pełnią sowy - płomykówki, kaktusówki, puchacze, puszczyki, syczonie... przyznam, iż nie sądziłam, że istnieje aż tak wiele gatunków sów! Zdecydowanie do moich ulubionych należy kaktusówka Gylfie - mała, urocza sówka z ciętym językiem. W drugim tomie autorka wprowadza kilku nowych bohaterów, którzy odegrają znaczące role w dalszych częściach serii. Dodatkowo czytelnik dowiaduje się czegoś więcej o Sorenie, Gylfie, Kopku, Zmierzchu, a nawet pani Pyton. Pojawiają się treści związane z przyjaźnią, potrzebą wzajemnej pomocy, wsparcia. Nasi bohaterowie dowiadują się, co to znaczy bohaterstwo oraz poświęcenie. 


Po dużo obiecującym pierwszym tomie spodziewałam się kontynuacji pełnej przygód, zwrotów fabularnych, silnych emocji oraz głębszego poznania sowiego królestwa przy akompaniamencie treści z mocnym i pozytywnym przekazem - a Wędrówka okazała się być strzałem w dziesiątkę. Jedyny minus? Za mało Gylfie. Choć była ona obecna przez niemalże cały drugi tom , to pozostawała gdzieś w tyle. Jednakże pomimo tego, historia stworzona przez Kathryn Lasky nabiera tempa i wyrazistości. Czytelnik coraz mocniej przywiązuje się do bohaterów, odkrywa ich mocne i słabe strony, oraz przede wszystkim znajduje w nich... duszę. Książka, podobnie jak jej poprzedniczka, jest naprawdę pięknie wydana. Na okładce pierwszego tomu był Soren, tym razem z okładki spogląda na nas Gylfie. Grafika jest ściśle związana z treścią powieści, co bardzo mnie cieszy. 

Wędrówka to kontynuacja trzymająca poziom, która utwierdziła mnie w przekonaniu, że warto sięgnąć po kolejne tomy, a będzie ich jeszcze sporo. Za chwilkę na nasz rynek trafi trzeci tom noszący tytuł Ratunek, którego jestem patronatem. Już teraz mogę wam zdradzić, że na czytelnika czeka kolejna spora dawka emocji, tak więc gorąco zachęcam do nadrobienia poprzednich tomów przygód Sorena i jego pierzastych przyjaciół. Nie będziecie żałować! 

Za egzemplarz serdecznie dziękuję wydawnictwu Nowa Baśń! 

komentarze

  1. Mam pierwszy tom tej serii w schowku w księgarni internetowej. Mam nadzieję, że w końcu ją kupię i przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Chętnie sięgnę po pierwszy tom serii :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Chętnie nadrobię tę serię. Nie wiem kiedy mi się to uda, ale tytuł już sobie zapisałam. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Pierwsze słyszę o tej książce. Może nie wpada jakoś mocno w mój czytelniczy gust, ale czemu by nie spróbować czegoś nowego? :)

    Pozdrawiam,
    https://miedzypolkami-ksiazki.blogspot.com/2019/01/kirke-madelinemiller-recenzja.html

    OdpowiedzUsuń
  5. Widziałam tę serię w empiku i zawsze kusi mnie niesamowitymi okładkami. Muszę kiedyś dać się skusić, bo nie mam nic przeciwko seriom dla młodszego czytelnika. Często okazują się bardzo dobre! :D

    mrs-cholera.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. o! To już wiem co kupię w prezencie:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Słyszałam o tej serii wiele dobrego. Ja czytałam Wojowników od tego wydawnictwa ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie słyszałam o tej autorce, choć książki z tematyki fantastyki lubię. Ale z tego, co piszesz, to faktycznie jest to książka dla młodych czytelników.

    OdpowiedzUsuń
  9. O kurczaki, to mnie zaskoczyłaś. Nie wiedziałam nawet o istnieniu tego wydawnictwa. Książka ciekawa, na razie sobie odpuszczę z braku czasu, ale domyślnie chciałabym ją przeczytać - szkoda, że nie ma jej na Legimi :(

    OdpowiedzUsuń
  10. Chyba nie słyszałam wcześniej o tych książkach, ale sądzę, że mogę podpowiedzieć ją młodszym braciom, powinna przypaść im do gustu ^^

    OdpowiedzUsuń
  11. Sympatycznie, kiedy kolejne spotkania z ulubionym klimatem i bohaterami okazują się przekonujące, bardzo cieszą takie serie. :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Sorki, że nie na temat ale masz pazurki piękne :) I ten kolor i kształt - zazdroszczę!!

    OdpowiedzUsuń
  13. Coś nie bardzo widzę się w takiej tematyce :)

    OdpowiedzUsuń
  14. To raczej nie mój klimat :)


    Pozdrawiam serdecznie ♥♥
    Nie oceniam po okładkach

    OdpowiedzUsuń
  15. Wydaje się przyjemna, ale 16 tomów to już jakby saga, a ja nie jestem najlepsza w sagi :/. Czy historia w tomach bardzo się ze sobą łączy, czy jak przeczytam dwa, trzy tomy to będę czuła duży niedosyt? :) Bo z sagami zwykle właśnie tak mam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Za niedługo będzie premiera trzeciej części - i póki co tyle przeczytałam, więc nie jestem w stanie wypowiedzieć się za całą serię, aczkolwiek części serii ściśle się ze sobą łączą, więc wnioskuję, że możesz czuć niedosyt odpuszczając sobie dalsze tomy :)

      Usuń
  16. Brzmi nawet ciekawie, ale musiałabym szukać tonu pierwszego najpierw ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Lubię takie klimaty, chętnie sięgnę po pierwszy tom! :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Zaintrygowałaś mnie. Nie do końca moje klimaty, ale chyba się skuszę. Dzięki:)

    OdpowiedzUsuń
  19. O matko, ja chcę to przeczytać!!! Przyznam, że o serii pierwsze słyszę, tak jak i o wydawnictwie! (ale wydawnictwo już kocham za samo słowo 'baśń'!). O tym filmie słyszałam, ale nie miałam okazji obejrzeć.
    Kurczę... Chcę przeczytać książkę, w której bohaterami są sowy!! Co to jest za zwariowany pomysł, straszliwie mi się podoba haha :D Jeszcze tak ładnie mówisz o tych bohaterach, że tym bardziej chciałabym się z nimi zapoznać. Mam nadzieję, że uda mi się to prędzej niż później! :D

    STREFA CZYTANIA ^_^

    OdpowiedzUsuń
  20. Przechodzę ostatnio fazę sięgania po literaturę przeznaczoną dla zdecydowanie młodszych czytelników, więc wyszukam pierwszy tom i będzie jak znalazł :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Może moja młodzież sięgnie po książkę, podsunę pomysł na przygodę czytelniczą. :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Chętnie sięgnę po tą serię :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Brzmi nieźle... Musze poszukać pierwszego tomu :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Już sama okładka przyciąga wzrok, jest... sympatyczna! Lubię takie klimaty więc chętnie przeczytam książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Serie kojarze, ale mimo ładnej oprawy, fabuła to chyba nie mój klimat. Stos hańby mam juz dość spory i nie chcę do niego dokladać kolejnych pozycji, których poprostu nie czuję :)

    OdpowiedzUsuń
  26. To jest jedna z tych książek, które koniecznie chce przeczytać, a film uwielbiam i byłam nim totalnie oczarowana <3

    OdpowiedzUsuń
  27. Brzmi bardzo ciekawie :) Szkoda, że dopiero trzeci tom jest tłumaczony, bo lubię dobre, wielotomowe cykle :)

    OdpowiedzUsuń
  28. fajnie brzmi, może się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń