Szablon stworzony przez Arianę dla Wioski Szablonów | Technologia Blogger | X X X

niedziela, 4 lutego 2018

92. Za zamkniętymi drzwiami, B. A. Paris

Gdy Grace poznaje Jacka nie może uwierzyć, że taki mężczyzna zwrócił na nią uwagę. Jack jest idealny. Szarmancki, inteligentny, dowcipny, czuły, a w dodatku bardzo przystojny. Pracuje jako prawnik i specjalizuje się w przemocy domowej - z zapałem broni maltretowanych kobiet i do tej pory nie przegrał ani jednej sprawy. Jack szybko oświadcza się Grace. W dniu ślubu nieświadoma kobieta podpisuje istny pakt z diabłem - od teraz jej losy spoczywają w rękach człowieka, który do tej pory ukrywał przed nią swą prawdziwą twarz: psychopaty, bezdusznego potwora, żywiącego się ludzkim strachem. Już pierwszego dnia małżeństwa zachowanie Jacka drastycznie się zmienia. Mężczyzna rozpoczyna brutalną grę psychologiczną z Grace, w której stawką jest życie cierpiącej na zespół downa siostry kobiety, Millie. 

Za zamkniętymi drzwiami to debiut angielskiej autorki B. A. Paris. Kobieta wychowała się w Anglii, po czym przeprowadziła się do Francji, gdzie pracowała w finansach, później jako nauczycielka. Paris otworzyła szkołę języków ze swoim mężem, z którym ma pięć córek. Pełne nazwisko autorki to Bernadette Ann Paris - Ann po jej irlandzkiej babci. Pomysł na debiutancką powieść autorki nie powstał z  niczego: kiedyś Paris miała przyjaciółkę, która wydawała się być w idealnym związku małżeńskim, jednakże zachowania jej męża wskazywały na to, iż kontrolował kobietę. 15 lutego na rynku polskim pojawi się kolejna powieść autorki: Na skraju załamania



Po tę powieść sięgnęłam dzięki promocji - swój egzemplarz nabyłam za niecałe 16 zł. Już od dawna Za zamkniętymi drzwiami intrygowało mnie, gdyż książka wzbudziła całkiem duże zainteresowanie, a opinie na jej temat były raczej pozytywne. Bardzo podobała mi się kreacja głównej bohaterki. Grace Angel była postacią niezwykle prawdziwą. Początkowo przerażoną, zdezorientowaną. Kobieta nie potrafiła pojąć co się dzieje, jak mogło dojść do tak trudnej w zrozumieniu sytuacji w przeciągu kilku godzin. Po dezorientacji nadszedł czas na panikę, miotanie się niczym we mgle, by w końcu przyjąć brutalną postać rzeczy.  Jednakże pomimo beznadziejnej sytuacji Grace nie pogodziła się ze swoim losem, nie złożyła broni. Przyjęła bierną postawę i postanowiła czekać na najmniejszy błąd swego psychopatycznego męża. Grace była godna podziwu - pomimo wszystkich okrucieństw w towarzystwie lśniła, wszystkie koleżanki były pod wrażeniem jej umiejętności, urody, stylu. Postać Millie złapała mnie za serce. Cieszę się, że B. A. Paris tak śmiało wplotła w fabułę jej chorobę, oraz że nie przedstawiła Millie jako gorszą, bezbronną i mniej inteligentną - a wręcz przeciwnie. Pomimo swej niepełnosprawności Millie była sprytna i odważna. 

,,Nie mogłam pogodzić się z myślą, że jego uroda tak bardzo kontrastuje ze szpetotą jego duszy.''

Za zamkniętymi drzwiami to książka, która mnie wciągnęła, która wywołała we mnie wiele emocji. Trudno było się oderwać od tej historii, gdzie każdy rozdział odkrywał nieco więcej, jednocześnie wzmagał apetyt. W powieści pojawiają się dwie płaszczyzny czasowe: teraz i kiedyś, które spotykają się w punkcie kulminacyjnym. Autorka posługuje się spokojnym stylem. Jest rzeczowa, konkretna. 

Postać Jacka jest przerażająca. Jak widać, nie trzeba mieć kłów, rogi czy ogon, by być potworem. Wystarczy garnitur, ładny uśmiech, trochę władzy nad drugim człowiekiem i zepsuta dusza. Przeraziła mnie realność tej powieści - autorka stawia przed nami postać początkowo bez skazy, idealny materiał na męża i ojca. Wystarczyła kilka miesięcy szczęścia i jedna decyzja, by życie człowieka zmieniło się w piekło. Jak bardzo można się pomylić co do drugiego człowieka? Jak perfekcyjnie można stwarzać pozory bycia dobrym? Ta książka potrafi wstrząsnąć człowiekiem, zachwiać światopoglądem. Za zamkniętymi drzwiami dowodzi jak okrutny potrafi być człowiek. To lektura trzymająca w napięciu do samego końca. 



komentarze

  1. Tak, mnie też trzymała w napięciu do samego końca. Świetna książka.

    OdpowiedzUsuń
  2. Oczywiście planuję przeczytać tę książkę. Myślę, że to tytuł wialnie dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Fakt, książka trzymała w napięciu, chociaż udało mi się rozszyfrować zakończenie. A jednak lubię mieć niespodzianki. Chyba nie sięgnę po kolejną powieść autorki. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Na początku stwierdziłam po opisie, że to schemat, który wszyscy znają, ale teraz moje odczucia się zmieniły i coś podejrzewam, że przeczytam tę książkę, mimo że raczej nie gustuję w tym gatunku :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawa jestem tej książki ;) już dopisuję do listy :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Brzmi dość ciekawie dla miłośników tego gatunku. Niestety nie dla mnie ;) ;/

    OdpowiedzUsuń
  7. Muszę w końcu przeczytać! :D
    Pozdrawiam! ;* Dolina Książek

    OdpowiedzUsuń
  8. Jeszcze przede mną, aleeee! Koniecznie muszę ją przeczytać :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Na sam początek powiem Ci, że zdjęcie jest genialne <3 :D
    W sumie może jak gdzieś ją spotkam to sama po nią sięgnę :D


    Buziaki,
    coraciemnosci.pl

    OdpowiedzUsuń
  10. A mnie totalnie zawiodła. Wszystko to było takie naiwne, a wszystko układało się idealnie po myśli Jack'a. Tak jakby miał monopol na cały świat.
    Mam nadzieję, że kolejna książka autorki okaże się lepsza.

    Pozdrawiam,
    Paulina z naksiazki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Brzmi na prawdę świetnie, ale to raczej nie mój klimat i chyba po nią nie sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  12. Niesamowita! Dawno nie czytałam tak dobrej historii :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie czytałam, bo to w sumie nie dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo dobrze czytało mi się tę książkę ale byłam trochę zawiedziona bo praktycznie od samego początku było wiadomo jak sie skończy. naiwnie czekałam na jakieś szalone zwroty akcji ale się nie doczekałam. Z tego co mi się wydaje ma wyjść kontynuacja, zobaczymy co to będzie :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Trochę przewidywalna, ale nie przeszkadzało mi to, właściwie. Bardzo dobrze mi się ją czytało! :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Książkę mam na swojej półce, ale jeszcze nie miałam okazji do niej zajrzeć.

    OdpowiedzUsuń
  17. Musze to przeczytac bo od dłuższego czasu się zbieram. Ale powiem ci ze gify to świetne wybrałas!

    OdpowiedzUsuń
  18. Książka była, ale nie wywołała we mnie efektu "wow" :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Z jednej strony brzmi to bardzo ciekawie, ale jakoś nie mogę się pozbyć wrażenia, że już o tym czytałam, że fabuła wydaje się schematyczna. Nie wiem, czy jestem przekonana do tej konkretnie książki, ale może przeczytam inne tej autorki.

    OdpowiedzUsuń
  20. A ja bardzo szybko domyśliłam się jaki będzie koniec;) nie zmienia to faktu, że czytało mi się ją szybko i przyjemnie;)

    Pozdrawiam,
    korczireads.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  21. Ta książka jest na mojej półce, ale kiedy ja się za nią zabiorę:<
    Świetna recenzja!
    pozdrawiam zaczytanaolaakochaczytac.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  22. Kurczę, mam te książkę juz dlugi czas a nie wiedziałam ze jest taka dobra :-) musze ja przeczytac :-)

    OdpowiedzUsuń
  23. Osobiście uwielbiam takie książki. Ta również wzbudziła u mnie pozytywne emocje.
    Pozdrawiam http://zaczytananapoddaszu.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń