Szablon stworzony przez Arianę dla Wioski Szablonów | Technologia Blogger | X X X

poniedziałek, 2 października 2017

64. Dwór Cierni i Róż, Sarah J. Maas


,,Siedem Dworów Prythianu, każdy z własnym księciem, każdy groźny na swój niepowtarzalny sposób. Oni nie są zwyczajnie potężni. Oni stanowią potęgę."

Witaj w Prythianie - baśniowej krainie, w której zapanowało zło. Poznaj dziewiętnastoletnią Feyrę - łowczynię, która codziennie walczy o przetrwanie swojej rodziny w mrocznym świecie. Świecie wydartym z francuskiej baśni o Pięknej i Bestii i doprawionym fantazją Sary J. Maas. Dwór Cierni i Róż to jedna z książek, którą można określić słowem retelling - opowiedziane na nowo, bowiem podstawę tej historii stanowi wcześniej wspomniana baśń o pięknej Belli i Bestii oraz miłości, która sprawia cuda.  Feyra obiecała swojej umierającej matce, że zadba o swoje siostry i niedołężnego ojca, że nie pozwoli im umrzeć w bezlitosnym świecie z głodu ani wycieńczenia - i tak przez lata obciążona przysięgą walczy o każdy dzień dla swojej rodziny. Poluje, wymienia towary na czarnym rynku. Zmuszona przez ciężkie czasy nasza bohaterka zapędza się za daleko w mroczny las, w którym stoi mur - mur, który oddziela świat śmiertelników od świata magicznych istot, często mrocznych i na wskroś złych, marzących o ciepłej krwi ludzi. Tam też zabija wilka, za którego śmierć musi zapłacić wysoką cenę - własne serce. 


,,Kiedy ponosisz odpowiedzialność za życie innych, nie tylko własne, robisz to, co trzeba."


Muszę przyznać, że czytając tę książkę byłam zupełnie nieświadoma podłoża historii Feyry i Tamlina. Dostrzegałam podobieństwo do baśni Piękna i Bestia, jednakże o tym, że Dwór Cierni i Róż stanowi jej nową wersję nie miałam pojęcia. Już od pierwszych stron styl pisania autorki przypadł mi do gustu - o Sarze J. Maas słyszałam wiele bardzo dobrych opinii ale również i kilka złych, których się obawiałam. Rok temu (bo właśnie rok temu przeczytałam tę książkę) postanowiłam, że twórczość amerykańskiej autorki fantasy rozpocznę od tej książki, choć nie była to pierwsza książka Maas przeze mnie zakupiona. Na półce czeka niemalże cała seria o Zabójczyni ze Szklanego Tronu. Nie ukrywam, że Dwór Cierni i Róż urzekł mnie swą fabułą i nawiązaniem do baśni. Pierwszy raz spotkałam się z takim zabiegiem i od razu się zakochałam. Polubiłam bohaterów tej historii i do dziś jestem rozrywana przez Tamlina i Rhysanda - obie postacie męskie zostały świetnie wykreowane przez autorkę. Wzbudzają sympatię i łapią za serce. Sarah J. Maas wie jak zaskoczyć czytelnika, potrafi manipulować uczuciami i rozkochać piórem. 

Dwór Cierni i Róż dowodzi, że prawdziwa miłość potrafi odwrócić nawet największe zło - i że nie należy walczyć z własnym sercem. Ta książka to piękna historia o miłości i wolności otoczona nietuzinkowym światem wykreowanym przez autorkę. Prythian zaskakuje oryginalnością - mamy tu siedem królestw rządzonych przez książęta fae - magiczne istoty obdarzone nadprzyrodzonymi zdolnościami. Każde królestwo rządzi się swoimi prawami i całkowicie się od siebie różni. Mamy Dwór Wiosny, Lata, Jesieni i Zimy oraz Świtu, Dnia i Nocy - autorka powoli prezentuje każdy z nich. Po lekturze pierwszego tomu serii o Feyrze Prythian wciąż stanowi dla mnie ogromną tajemnicę. 

Dwór Cierni i Róż polecam miłośnikom fantasy, baśni oraz dobrych książek.




komentarze

  1. Z dobrymi książkami to bym nie przesadzała... ale fakt, faktem pozostaje - to jest lepsze od jej pierwszego tworu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie strasz mnie :) mam dobre przeczucia co do "Szklanego Tronu" :D

      Usuń
  2. Jest następna w kolejności, muszę nadrobić przed premierą najnowszej części! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja też słyszę same dobre opinie o twórczości autorki. Podobno ta seria jest lepsza i dlatego myślę, czy by z nią nie spróbować. No i pasuje mi do wyzwania :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta książka jest pierwszą od Maas, którą przeczytałam i jestem nią bardzo zadowolona :)

      Usuń
  4. Muszę w końcu nadrobić Mass, bo zalega juz na półce od maja. A niebawem trzeci tom!

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiamy tą książke :) polecamy reszte jej książek, pozdrawiamy!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo! Już nie mogę doczekać się lektury kolejnych tomów! :)

      Usuń
  6. Wyjątkowa powieść, jedna z moich ulubionych serii :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie byłam przekonana co do tej serii ale w końcu po nią sięgnełam i przepadłam na śmierc :D Uwielbiam <3

    Podrugiejstronieokładki

    OdpowiedzUsuń